Med en længde på 4,5 meter – 16 cm kortere end sin storebror Enyaq – lover Skoda Elroq at kombinere adræt bykørsel med en større SUV’s alsidighed.
Da jeg fik æren af at sætte mig bag rattet, blev jeg mødt af en god portion kompakt luksus. Interiøret føles meget mere premium end for eksempel Volkswagen ID.3, og rattet er en fornøjelse at holde ved. Det nye skriftbaserede logo i midten af rattet er en smagfuld detalje, og når det gælder de fysiske betjeningselementer, har Skoda fundet en gylden middelvej: mere end en minimalistisk Tesla, men uden at det bliver for meget som i Toyota bZ4X, der mere minder om et Casio-ur og en lommeregner. Ligesom Enyaq har Skoda Elroq knapper præcis, hvor du har brug for dem, hverken mere eller mindre.
Tre varianter
Elroq kommer i tre versioner, som hver især er designet til at tilfredsstille forskellige kundegrupper:
- Elroq 50: 374 km rækkevidde, perfekt til bykørsel og en længere tur i ny og næ
- Elroq 60: Op til 418 km rækkevidde til dem, der vil køre lidt længere
- Elroq 85x: Firehjulstræk med 560 km rækkevidde til dem, der kan lide at køre langt
Entry-level modellen Elroq 50 har 170 hk, en rækkevidde på 374 km (WLTP) og et batteri på 55 kWh (52 kWh netto). Elroq 60 øger effekten til 204 hk, rækkevidden til op til 418 km og batteristørrelsen til 63 kWh (59 kWh netto). Begge har baghjulstræk. Topmodellen Elroq 85x skiller sig ud med firehjulstræk, hele 285 hk og en længere rækkevidde på op til 560 km takket være et batteri på 82 kWh (77 kWh netto).
Alle modeller har mulighed for anhængertræk (1.000 kg), undtagen 85x, som kan trække 1.200 kg.
God frihøjde
Med en frihøjde på 18,6 cm og en trækkapacitet på op til 1.200 kg (for topmodellen) viser Elroq, at den er bygget til nordiske forhold. Dette er ikke bare en daglig bil til småture i byen, det er en fuldblods kompakt SUV, der kan klare det meste – også længere udflugter.
Ud i det blå – til et spontant roadtrip
Det er måske derfor Skoda i Norge – elbilernes Mekka – har udviklet noget de kalder for “Blåtur” – simpelthen en tur ud i det blå. Der er tale om en AI-drevet rejseplanlægger, der kan tilrettelægge spontane dagsture baseret på dine præferencer og den tid, du har til rådighed. Ideen er, at man i stedet for at tage den sædvanlige rute kan blive guidet til interessante stop og udsigtspunkter undervejs.
Funktionen kan for eksempel foreslå hyggelige caféer eller andet seværdigt som måske ikke ligger øverst på TripAdvisor. Endnu er app’en kun tilgængelig på mobiltelefon og pc, men på længere sigt kan man forestille sig, at den kan integreres med bilens GPS.
Om funktionen også kommer på dansk vides ikke, men hvem ved – måske vil fremtidige udgave give dig mulighed for at give “Blåtur” en tidsramme og et samlet budget for en rigtig langdistancerejse, og lade den foreslå, hvad du skal pakke – og måske endda i al hemmelighed booke overnatning på vejen for dig? Det ville give mulighed for noget af et spontant roadtrip!
Tilgængelig nu
Elroq 50 kan allerede bestilles til en startpris på 249.995 kroner, mens Elroq 60 kommer i december med en prisangivelse på 264.995 kroner. Elroq 85x forventes i midten af 2025, men vi har endnu ikke fået en pris.
Mere info: cc.skoda-auto.com