Batterivirksomheden QuantumScape har været i noget af et stormvejr i løbet af de sidste par år. Der har været beskyldninger om falske tests og overdrevne påstande. Investorerne har mistet troen, og konkurrenterne har overhalet dem indenom i kapløbet om fremtidens superbatterier.
Men nu kan alt ændre sig. I strenge laboratorietests har QuantumScapes nye solid-state-batteri overlevet mere end 1.000 opladninger. Uden noget nævneværdigt tab af kapacitet.
Kun 5 procent tab af ydeevne efter gentagne stresstest er sensationelt. Og resultaterne bekræftes af Volkswagen Groups batteriselskab PowerCo – QuantumScapes største investor.
Beskyldninger om svindel omkring “solid state”
At sige, at der har været skepsis over for QuantumScapes vilde påstande i de senere år om et solid state-batteri helt uden anode, er århundredets underdrivelse. De er tidligere blevet beskyldt for både svindel og bedrag (tænk, begge dele!).
Men på det seneste hævder producenter fra flere sider, at deres solid state-batterier er klar eller ved at være klar til masseproduktion. Ikke mindst Toyota, men også Solid Power, som kommer først i BMW. Og NIO’s seneste 150 kWh-batteri er såkaldt semi-solid state.
Det kan – med andre ord – se ud til, at teknologipessimisterne kan blive nødt til at æde mange af deres ord.
Anodløst solid state-batteri: Stadig på et tidligt stadie
De solid-state-batterier, der er tættest på masseproduktion, har en fast elektrolyt, men består stadig af både en katode og en anode. QuantumScape-batteriet er på den anden side helt anodefrit. I stedet sidder litiumkilden i katoden, som dermed har den positive og negative pol i den samme elektrode. Det maksimerer energitætheden og fjerner overskydende metallisk litium. Det skulle gøre batterierne mere sikre, billigere at producere og lettere at genbruge.
Men det er en kompliceret vej at gå, og QuantumScape understreger, at de på ingen måde er klar til produktion endnu. Vejen frem vil være lang og udfordrende:
Der er stadig arbejde, der skal gøres, før denne teknologi kan nå markedet, men vi kender ikke til noget andet litium-metalbatteri til bilbrug, der har demonstreret så høj energiudholdenhed over en sammenlignelig cyklus under lignende forhold. Vi glæder os til at arbejde så tæt som muligt sammen med Volkswagen Group og PowerCo for at industrialisere denne teknologi og bringe den på markedet så hurtigt som muligt.”
Det siger Jagdeep Singh, grundlægger og bestyrelsesformand for QuantumScape.
Læs hele pressemeddelelsen her.