I dagens biler bliver instrumentbrættet i stigende grad erstattet af store touchskærme med avancerede informations- og underholdningssystemer. Men er det virkelig det, køberne vil have? Nej, ikke nødvendigvis, viser en ny undersøgelse fra JD Power.
Undersøgelsen Automotive Performance, Execution and Layout (APEAL) viser for første gang i sin 28-årige historie et fald i kundetilfredsheden to år i træk blandt de amerikanske bilejere. Og det er infotainmentsystemerne, som folk er trætte af. Kun 56 procent bruger det til at afspille musik eller radio. Under halvdelen bruger den indbyggede navigation, stemmegenkendelse eller til at foretage telefonopkald.
Tilsyneladende skyldes det ikke så meget det, at folk bedre kan lide at bruge deres mobiltelefoner, men snarere at de hader bilproducenternes brugergrænseflader. I biler med AAOS (Android Automotive) scorer infotainmentsystemet meget højere. Men kun hvis det også har Google Automotive Services (GAS), hvilket betyder alle Googles apps og tjenester. Uden GAS får AAOS den laveste score …
Flere store producenter som Ford, GM og Volvo har sagt, at de vil anvende GAS til nuværende og fremtidige køretøjer.
I følge undersøgelsen er Tesla siden sidste år faldet i kundetilfredshed i alle kategorier.
Kilde: The Verge
Læs også:
GM sparker Apple Carplay og Android Auto ud næste år
General Motors vil totalintegrere infotainment i bilen, og lukke mobiltelefonerne ude i deres kommende elbiler.