Kinesiske Maxus er i hjemlandet mest kendt for deres varevogne, men er i gang med at etablere sig som personbilsmærke. Og nu kommer deres elbiler til Norden.
Familie-SUV’en Maxus Euniq6 er med sine godt 4,7 meter længere end både Volvo XC40, Skoda Enyaq iV 80 og Audi Q4 e-tron. Bagagerummet skal være på svimlende 754 liter, ganske vist hvis man lægger bagsæderne ned. Med en frihøjde på 19 mm er det klart en SUV. Den kommer dog ikke med firehjulstræk, men har forhjulstræk.
Veludstyret
Maxus Euniq6 har stort elektrisk panoramasoltag, LED-lys hele vejen og 18 tommers alufælge. Indvendig har bilen “et gennemført og moderne interiør med sorte lædersæder og lækre detaljer”, ifølge producenten.
Man kan justere det indvendige atmosfærelys i 64 forskellige farver, og bilen har trådløs mobilopladning, indbygget Apple CarPlay, nøglefri kørsel og elektrisk justering af førersædet, som har seksvejs justering. Det vil sige op, ned, frem, tilbage og vinkling af ryglænet. Ingen lændestøtte eller vinkling af siddepuden.
Digital sikkerheds- og førerassistenter er blevet standard i nye biler. Således også i Maxus Euniq6, der har adaptiv fartpilot, 360 graders parkeringskamera, vognbaneassistent, blindvinkeladvarsel, automatisk nødbremse, parkeringssensor både for og bag, elektronisk stabilitetskontrol (ESP) og mere endnu.
Intet premium-lydanlæg
Der er ikke noget i pressemeddelelsen – eller på det store internet i øvrigt – der tyder på, at Euniq6 får et avanceret lydanlæg, heller ikke som tilvalg. Så forbered dig på en bil med helt standard lyd, uden subwoofer eller centerhøjttaler.
Rækkevidde og opladning
Et batteri på 70 kWh netto er okay, men på ingen måde spektakulært. Den anslåede rækkevidde er 345-465 km – vi antager, at det mindste tal er for lange ture på landevejen, mens det største er for bykørsel. I modsætning til fossilbiler er elbiler nemlig mere brændstofvenlige ved lave hastigheder og bruger ikke ekstra energi på “tomgang”.
Hvad angår ladeteknologi, har kineserne valgt at spare lidt. Bilen har en indbygget oplader på 7,2 kW til hjemmeopladning, og den tager kun én fase, som så skal være 32 ampere. Har man f.eks. en trefaset 16 ampere oplader, får man kun 3,6 kW og ikke de 11 kW, man kunne håbe på.
Hurtigopladning sker med CCS-ladestandarden, og det skulle tage 35 minutter at lade fra 30 til 80 procent ved normal temperatur. Helt okay, men hvis man skal have en bil til lange ture på mere end 50 km om vinteren, bør man planlægge ekstra tid ved ladestanderne.
Pris og tilgængelighed
Ifølge producentens danske hjemmeside giver bilen “max teknologi” for pengene, og det er ikke noget voldsomt prisskilt, vi taler om: Bilen koster 374.900 kroner, hvis man bestiller den inden nytår. Den vil så være fuldt udstyret med Exclusive-pakken, som ellers koster 70.000 kroner ekstra. Dermed er prisen ca. 17.500 kroner lavere end en konkurrent som Hyundai Ioniq 5, der koster 392.480 kroner med tilsvarende udstyr.
Maxus Euniq6 er klar til levering fra marts 2022 og kan forudbestilles nu.