Nordboere vil gerne have firehjulstræk, især når de køber en SUV. Sådan er det ikke længere mod syd, hvor man med varmere vintre klarer sig fint med drift på to hjul. Af samme grund kommer nye biler ofte først med for- eller baghjulstræk, og så lanceres firehjulstrækkeren senere for at tilfredsstille det mindre vintermarked. Hvis sådan en overhovedet er på planen.
Men Subaru er ikke som andre bilproducenter, da de næsten udelukkende laver biler med firehjulstræk. Den nye elektriske SUV Solterra er ingen undtagelse. Den kommer nemlig kun som firehjulstrækker! Sammen med en frihøjde på 21 cm burde den derfor klare turen til ødegården i strakt arm.
150 kW opladning
Subaru Solterra AWD, som er dens fulde navn (AWD står for All-Wheel Drive), oplades med op til 150 kW hurtigopladning og har en indbygget oplader (OBC) på 7 kW.
Det betyder sandsynligvis, at den kun understøtter 32 ampere enfaset. Har man installeret en ladeboks med 16 ampere trefaset, som normalt giver 11 kW, bliver man så skåret ned med 3,5 kW i Solterra, som ikke vil kunne udnytte de tre faser. Så vær opmærksom på, hvilken slags hjemmeoplader du installerer.
Multimedia
Multimediesystemet er centreret omkring en 12,3 tommers touch-skærm. Ud over bilens indbyggede navigationssystem understøtter den både Apple CarPlay og Android Auto, og med udstyrsniveauerne Limited og Sport (hvor Sport har panoramasoltag) har bilen også trådløs Qi-opladning af mobilen i midterkonsollen.
Enkelte funktioner kan styres fra smartphonen via app’en Subaru Care, såsom at åbne og låse døre, programmere klimaanlægget og planlægge næste køretur med ladestandere langs ruten.
Ydelse
Subaru Solterra AWD accelererer fra 0 til 100 km/t på 6,9 sekunder uanset udgave. For- og bagmotoren har præcis samme effekt (80 kW/168,5 Nm), hvor en del andre har mere kraft på bagakslen.
Rækkevidden er opgivet til 466 km for basisversionen Nordic, mens Limited og Sport er begrænset til henholdsvis 419 og 416 km på grund af mere vægt. Bl.a. fordi fælgene er vokset fra 18 til 20 tommer.
Lydanlæg og bagagerum
Basisversionen af Subaru Solterra AWD har et standard lydanlæg med seks højttalere. Limited og Sport har derimod et premium lydanlæg fra Harman Kardon med ti højttalerenheder og en subwoofer.
Det er nok denne subwoofer, der gør, at bagagerummet i Limited og Sport er 11 liter mindre end i Nordic-udgaven: 441 mod 452 liter, begge dele inklusive den “falske bund” under bagagerumsgulvet. Uden bunden, hvor man normalt har udstyr som ladekabler, anhængertræk og hjulmøtriknøgle, taler vi 410 og 421 liter. Man skal med andre ord pakke smart, når man tager familien med på langtur.
Hvis bagageplads er vigtigt for dig, skal du nok snarere se i retning af Volkswagen ID.4 eller Skoda Enyaq. Hvis du derimod prioriterer så meget plads som muligt til passagererne, kan Solterra AWD være lige det, du leder efter.
Pris og tilgængelighed
Priserne starter ved 409.900 kroner. De første biler bliver allerede leveret til kunderne i juli, så bestil nu, hvis du skal bruge den hurtigt.
Kære Lyd og Billede. Det er enormt fedt at I også af og til kigger på biler, men troværdigheden lider altså et knæk når I skriver:”Men Subaru tænker anderledes med deres nye Solterra. Den kommer nemlig kun som firehjulstrækker!”
Hvis der er en ting Subaru er kendt for, er det konsekvent brug af 4wd (og den anden ting er boksermotor, men det er næppe relevant for en elbil) Eneste undtagelse er bastarden BRZ der blev udviklet sammen med Toyota. Selv min fars gamle Impreza med 110 hp (eller lign.) havde naturligvis 4wd.
Men tusind tak for al inspirationen til hifi og jeres fantastiske anmeldelser. Jeg glædes altid når der er ny mail fra jer.
Hei, Peter! Du har selvsagt rett, og det er klønete formulert! Det var meningen å få frem at Subaru har gått imot strømmen, og tilbyr Solterra utelukkende som firehjulstrekker.
Skriver om! 🙂