Ford satser kraftigt på at elektrificere deres bilpark og regner selv med, at de vil sælge over 600.000 helelektriske biler i Europa inden udgangen af 2026! Efter succesen med Mustang Mach-E, den utilgængelige pickup F-150 Lightning og den gigantiske varevogn E-Transit, der kommer om et par måneder, skal der rulles flere modeller ud.
Bl.a. vil Ford lancere en ny mellemstor fempersoners crossover-SUV. Altså omtrent på størrelse med Mustang Mach-E, men ikke med Mustang-navnet. Rækkevidden er opgivet til 500 km.
Bilen, som vi hverken kender navnet på eller udseendet af, afsløres allerede senere i år og sættes i produktion i 2023. Året efter kommer der en mere sporty udgave af crossoveren, hvilket plejer at betyde lavere frihøjde – og gerne også en mere afrundet hæk.
Bruger VW’s MEB-platform
Det, vi derimod ved, er at Ford har indgået en aftale med Volkswagen om at lave deres fremtidige biler på sidstnævntes MEB-platform. I 2020 blev det annonceret, at den første bil ville komme i 2023, og at det ville være en crossover. Hvilket stemmer godt overens med den bil, der nu skal lanceres. Og i går annoncerede Volkswagen så, at der vil blive lavet endnu en Ford-bil på deres MEB-platform.
Når vi samtidig ved, at Fords nye biler bliver produceret i Tyskland, er det derfor fristende at konkludere, at både SUV’en og sportback-SUV’en vil blive produceret på MEB-platformen og dermed formentlig have mange lighedstræk med Volkswagen ID.4, Audi Q4 e-tron og Skoda Enyaq. Som alle findes i både en “almindelig” og en “sporty” udgave.
Selvkørselsteknologi
Vi ved også, at Ford og Volkswagen samarbejder om selvkørsel baseret på teknologi fra Argo AI, hvor begge virksomheder har ejerandele. Med investeringerne fra Ford og Volkswagen har Argo AI’s platform nu “det største geografiske nedslagsfelt blandt nogen autonome kørselsteknologier til dato”, ifølge en pressemeddelelse.
Vi håber på god infotainment og lyd
Hvis Fords nye SUV’er bliver produceret på MEB-platformen, bliver det spændende at se, hvilken form for infotainment-system de får. Undertegnede synes nemlig meget bedre om Fords infotainment-system og touch-skærm, som vi kender fra Mustang Mach-E, og som også findes i F-150 Lightning.
MEB-systemet er derimod havnet længere nede på vores favoritliste, efterhånden som det fede førsteindtryk har lagt sig. Skærmen er som regel lidt langsom og hakkende, og hvis man løser ikke det med mange fysiske knapper uden om infotainment-systemet, som Skoda har gjort, så har teknologien det med at komme i vejen for køreglæden. Som på ID.3 og ID.4.
Mustang Mach-e er derimod en meget mere fornøjelig oplevelse. Så det vil selvfølgelig være trist, hvis man med MEB-platformen mister muligheden for Bang & Olufsen-lyd, som vi så godt kan lide i Mustang Mach-E.
Puma: Elektrisk minibil
Ud over de to crossover-SUV’er kommer der i 2024 en fuldelektrisk version af Europa-bestselleren Ford Puma. En kompakt, SUV-lignende kreation omtrent på størrelse med Hyundai Kona. Hvis den også laves på MEB-platformen, vil den elektriske version sandsynligvis blive en nær søskende til ID.3 og Cupra Born. Der er selvfølgelig også mulighed for, at den bliver produceret på Fords egen elbilplatform GE1.
To ID. Buzz-kloner?
Den store varevogn E-Transit har vi allerede kendt til et stykke tid. Men nu kommer der fire erhvervskøretøjer mere i forskellige, mindre størrelser.
Varevognen Transit Custom og multifunktionsbilen Tourneo Custom bliver Fords erhvervskøretøjer i “Hiace-klassen”. Her er det fristende endnu en gang at trække MEB-platformen frem, for som vi ved, kommer Volkswagen ID. Buzz både med og uden bagsæder. At de nuværende versioner af Transit Custom og Tourneo Custom også fås i to forskellige længder, stemmer godt overens med, at også ID. Buzz med tiden vil blive tilgængelig i en længere udgave.
Endelig kommer de to mere kompakte erhvervskøretøjer Transit Courier (varebil) og Tourneo Courier (persontransport).
Vil bygge en af de største batterifabrikker i Europa
Samtidig med bilnyhederne meddeler Ford, at de planlægger et joint venture-selskab i Tyrkiet, som bliver en af de største fabrikker til produktion af batterier til elbiler i hele Europa.
“Den storstilede elbilsatsning er en del af Fords globale plan om at reducere CO2-udledningen markant. Målet er, at der inden 2035 skal være nul-udledning fra Fords bilsalg i Europa, og at alle virksomhedens fabrikker, distributører og leverandører så vil være CO2-neutrale.”
Læs hele pressemeddelelsen her.