Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Tesla-batterier bevarer ydeevnen efter 320.000 km

Nye data fra Tesla viser en imponerende holdbarhed for batterierne i de populære Model 3 og Model Y.

Skrevet af / 21/06/2024 - 12:00
Tesla-batterier bevarer ydeevnen efter 320.000 km

Ingen elbilmodel har været så succesfuld som Tesla Model Y, og den billigere Model 3 på samme platform er ikke langt bagefter. Men de er ikke bare populære: Deres batterier holder også i uhørt lang tid, ifølge data fra Tesla selv.

85 procent tilbage, når bilen er færdig

Efter 320.000 kilometer (200.000 miles) har disse modeller i gennemsnit kun mistet 15 procent af deres oprindelige batterikapacitet. Oplysningerne kommer fra Teslas årlige Impact Report for 2023 og gælder specifikt for Long Range-versionerne af Model 3 og Model Y. Det betyder, at efter et kilometertal, der svarer til næsten otte gange rundt om jorden, har disse biler stadig 85 procent af deres oprindelige rækkevidde.

Læs også "Ingen" vil have Tesla Full Self Driving Under 2 procent af de kunder, der har testet fuld selvkørsel (FSD) gratis, har efterfølgende købt tjenesten. Men ikke alt ser sort ud.

For Tesla Model S og Model X er tallene endnu bedre. Disse premium-modeller mister i gennemsnit kun 12 procent af deres batterikapacitet efter at have kørt lige så langt, hvilket betyder, at de bevarer hele 88 procent af deres kapacitet.

Tesla understreger, at deres batterier er designet til at holde over 320.000 kilometer, hvilket er længere end den gennemsnitlige levetid for en bil i USA. Virksomheden hævder, at de fleste biler bliver skrottet efter ca. 320.000 kilometer i USA og 240.000 kilometer i Europa.

Tesla batteri degradering Tesla-batterier
Tesla-batterier nedbrydes langsomt ifølge deres egen rapport. Ill: Tesla Impact Report

“Behøver aldrig at udskifte Tesla-batterier”

“Vi får ofte spørgsmålet: Bliver jeg nødt til at udskifte mit batteri på et tidspunkt i fremtiden? Svaret er nej,” siger Tesla. De påpeger, at deres data fra over et årti med salg af elbiler viser pålidelige nedbrydningsrater for batterier over tid.

Det er værd at bemærke, at disse data gælder specifikt for Long Range-modellerne, som typisk bruger cylindriske battericeller af 2170-typen. Dataene omfatter ikke Standard Range-batterier, LFP-typen eller Teslas proprietære battericeller af typen 4680. Bemærk også, at de mindre Standard Range-batterier har brug for flere opladningscyklusser end Long Range for at køre den samme afstand, så der er grund til at forvente, at de ikke vil holde helt så godt.

Tesla Impact Report 2023
(Foto: Tesla)

Grafen fra Tesla viser også, at tabet af kapacitet er hurtigst i begyndelsen, før det flader ud og bliver mere lineært. De første 10 procent ser ud til at gå tabt et sted mellem ca. 95.000 og 130.000 kilometer.

Gennemsnittet er imponerende, men nogle kan naturligvis opleve større kapacitetstab. Omkring to tredjedele af bilerne bør have en kapacitet på 80-90 % efter 320.000 kilometer, men en tredjedel kan falde uden for dette interval.

Læs også Tesla Cybertruck på vej til Danmark Den store Tesla Cybertruck er på turné i Europa under temaet »Cyber Odyssey«. Vi var med før den officielle præsentation.

Og så er der de virkelig uheldige, hvor batterierne ikke holder så længe som forventet.

Uanset hvad er disse data gode nyheder for Tesla-ejere og potentielle købere, da de indikerer, at batterierne i disse biler er bygget til at holde, og at bekymringerne om batteriets levetid måske er overdrevne.

Kilder:

insideevs.com

Tesla Impact Report 2023 (pdf)

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Ammoniakmotor truer elbiler

Fisker er tæt på afgrunden

Firkantet charme fra Fiat

Luksus-familiebilen kører som et lyn

Meget imponerende debut

Nyt infotainmentsystem og op til 600 km rækkevidde

Skulle hente sin Cybertruck - endte på skadestuen

Batteridrevet havetraktor fra Husqvarna

Hybrid-elcykel skabt til Skandinavien

"Ingen" vil have Tesla Full Self Driving

Første kig på Audi Q6 e-tron

Tesla Cybertruck på vej til Danmark

Scroll to Top