Ingen elbilmodel har været så succesfuld som Tesla Model Y, og den billigere Model 3 på samme platform er ikke langt bagefter. Men de er ikke bare populære: Deres batterier holder også i uhørt lang tid, ifølge data fra Tesla selv.
85 procent tilbage, når bilen er færdig
Efter 320.000 kilometer (200.000 miles) har disse modeller i gennemsnit kun mistet 15 procent af deres oprindelige batterikapacitet. Oplysningerne kommer fra Teslas årlige Impact Report for 2023 og gælder specifikt for Long Range-versionerne af Model 3 og Model Y. Det betyder, at efter et kilometertal, der svarer til næsten otte gange rundt om jorden, har disse biler stadig 85 procent af deres oprindelige rækkevidde.
For Tesla Model S og Model X er tallene endnu bedre. Disse premium-modeller mister i gennemsnit kun 12 procent af deres batterikapacitet efter at have kørt lige så langt, hvilket betyder, at de bevarer hele 88 procent af deres kapacitet.
Tesla understreger, at deres batterier er designet til at holde over 320.000 kilometer, hvilket er længere end den gennemsnitlige levetid for en bil i USA. Virksomheden hævder, at de fleste biler bliver skrottet efter ca. 320.000 kilometer i USA og 240.000 kilometer i Europa.
“Behøver aldrig at udskifte Tesla-batterier”
“Vi får ofte spørgsmålet: Bliver jeg nødt til at udskifte mit batteri på et tidspunkt i fremtiden? Svaret er nej,” siger Tesla. De påpeger, at deres data fra over et årti med salg af elbiler viser pålidelige nedbrydningsrater for batterier over tid.
Det er værd at bemærke, at disse data gælder specifikt for Long Range-modellerne, som typisk bruger cylindriske battericeller af 2170-typen. Dataene omfatter ikke Standard Range-batterier, LFP-typen eller Teslas proprietære battericeller af typen 4680. Bemærk også, at de mindre Standard Range-batterier har brug for flere opladningscyklusser end Long Range for at køre den samme afstand, så der er grund til at forvente, at de ikke vil holde helt så godt.
Grafen fra Tesla viser også, at tabet af kapacitet er hurtigst i begyndelsen, før det flader ud og bliver mere lineært. De første 10 procent ser ud til at gå tabt et sted mellem ca. 95.000 og 130.000 kilometer.
Gennemsnittet er imponerende, men nogle kan naturligvis opleve større kapacitetstab. Omkring to tredjedele af bilerne bør have en kapacitet på 80-90 % efter 320.000 kilometer, men en tredjedel kan falde uden for dette interval.
Og så er der de virkelig uheldige, hvor batterierne ikke holder så længe som forventet.
Uanset hvad er disse data gode nyheder for Tesla-ejere og potentielle købere, da de indikerer, at batterierne i disse biler er bygget til at holde, og at bekymringerne om batteriets levetid måske er overdrevne.
Kilder:
Tesla Impact Report 2023 (pdf)