Det er svært at få konkrete oplysninger om Teslas kommende kompaktbil, men skal man tro Elon Musk, skal den ikke hedde Model 2. Som mange ellers har troet. Faktisk sagde Musk allerede i 2021, at Model 2 ikke er en bil. Der findes ingen Model 2. Det leder os til at tro, at den nye Tesla-baby skal hedde noget helt andet. Det er slet ikke usandsynligt, hvis man ser på den hidtidige navngivning.
Roadsteren, Semi og Cybertruck, Model S, 3, X og Y, hvor 3’eren vistnok skulle have heddet E, sådan at Musk kunne få en bilrække, der tilsammen dannede ordet SEXY. Men en vis bilproducent i Stuttgart (Dearborn, Michigan. Red. Anm.) var ikke begejstret for en elektrisk Tesla med E i navnet.
Mange har spekuleret i, at Teslas kommende model kan få navnet Model Q, men faktum er, at ingen ved det, før Musk tweeter navnet.
Kan komme i 2023
Musk skal tale til investorer 1. marts, og det er ventet, at Musk vil afsløre en stor nyhed. Ifølge ham selv i hvert fald. Det kan blive den kompakte crossover, som mange tror bliver lanceret i løbet af 2023.
Den kompakte Tesla skal ifølge Musk ikke koste mere end 25.000 dollar, hvilket vil betyde, at den ikke bare bliver billigere end Volkswagen ID.3, som er en bil på samme størrelse, men også billig nok til, at den kan konkurrere med billige kinesiske elbiler.
Model 2, Q, eller hvad barnet nu skal hedde, skal produceres i Kina, og igen ifølge Musk på en ny plattform med forenklet produktionsteknik med en ny batteripakke, som anbringes i chassis-strukturen på en ny måde. Akkurat hvad det betyder, er det naturligvis for tidligt at sige noget om, men det kan betyde, at Tesla planlægger at bruge LFP-batterier (Lithium-iron Phosphate fra Model 3), som er billigere at producere end nikkel-mangan-batterier.
Denne cell-to-chassis-teknologi handler om at integrere batterierne i konstruktionen i stedet for at bruge batterimoduler.
Flere fabrikker
Musk har tidligere sagt, at Tesla skal ekspandere fra det antal biler, de producerer i dag, og en billig kompakt model vil bidrage til at få Tesla over 100 millioner inden udgangen af dette tiår. Hvis Tesla får Semi-lastbilen og omsider Cybertruck på vejene, kan de sammen med 2/Q/C-eller hvad det bliver gøre Tesla til en endnu større magtfaktor i bilbranchen.
Men det kræver flere fabrikker udover produktionsanlægget udenfor Berlin, som producerer Model Y i rasende fart. Musk har tidligere sagt, at de har brug for omkring 10-12 fabrikker for at nå produktionsmålet. Hvis den kommende kompakte Tesla-model bliver en storsælger på linje med VW Golf, Peugeot 308 og lignende kompaktbiler, kan det være, at Musk for en gangs skyld står til troende.
Det er temmelig sikkert, at den nye model vil blive mere kompakt end Model 3. Formentlig med hatchback og i et tidssvarende crossover-design med lidt højere taglinje end på en Model 3. Den vil sandsynligvis også få en rækkevidde pænt over 400 kilometer, og det er ikke urimeligt at tro, at Musk vil have, at den kompakte Tesla skal have rækkevidderekorden for elektriske kompaktbiler.
Første marts
I begyndelsen af januar fortalte Tesla i en pressemeddelelse, at de planlægger en investorkonference 1. marts, som skal streames live fra Teslas Gigafactory i Texas. Der vil Musk formentlig fortælle om Generation 3-platformen, som ganske sikkert vil blive brugt på den kompakte Tesla-model, og måske får vi mere at vide om den. Man kan aldrig vide på forhånd, hvad Musk har tænkt sig at afsløre, så det er al mulig grund til at følge med 1. marts.
Læs også:
Tesla Model S Plaid
Fuldstændigt vanvid
Den sagnomspundne Model S Plaid opfordrer til at bryde loven. Og ikke kun på grund af hurtigheden.
Her er Mercedes EQE SUV – og så meget skal den koste
EQE er en af de vigtigste Mercedes-modeller i lang tid - vi var med ved præsentationen.
BMW iX1 xDrive30
Raffineret luksus i premiumklassen
BMW iX1 xDrive30 er et oplagt valg for alle, der værdsætter køreglæde, men også har behov for praktiske egenskaber.