TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

Nyhed

Tesla Model 2 rykker nærmere

Billig-Tesla kan sætte rækkevidderekord.

Af / 14/02/2023 - 13:25
Tesla Model 2 rykker nærmere

Det er svært at få konkrete oplysninger om Teslas kommende kompaktbil, men skal man tro Elon Musk, skal den ikke hedde Model 2. Som mange ellers har troet. Faktisk sagde Musk allerede i 2021, at Model 2 ikke er en bil. Der findes ingen Model 2. Det leder os til at tro, at den nye Tesla-baby skal hedde noget helt andet. Det er slet ikke usandsynligt, hvis man ser på den hidtidige navngivning.

Roadsteren, Semi og Cybertruck, Model S, 3, X og Y, hvor 3’eren vistnok skulle have heddet E, sådan at Musk kunne få en bilrække, der tilsammen dannede ordet SEXY. Men en vis bilproducent i Stuttgart (Dearborn, Michigan. Red. Anm.) var ikke begejstret for en elektrisk Tesla med E i navnet.

Mange har spekuleret i, at Teslas kommende model kan få navnet Model Q, men faktum er, at ingen ved det, før Musk tweeter navnet.

Læs også Se alle elbilerne, som kommer i 2023 De 30 vigtigste elbiler.

Kan komme i 2023

Musk skal tale til investorer 1. marts, og det er ventet, at Musk vil afsløre en stor nyhed. Ifølge ham selv i hvert fald. Det kan blive den kompakte crossover, som mange tror bliver lanceret i løbet af 2023.

Tesla Model 2 render 2
Render: Tesla

Den kompakte Tesla skal ifølge Musk ikke koste mere end 25.000 dollar, hvilket vil betyde, at den ikke bare bliver billigere end Volkswagen ID.3, som er en bil på samme størrelse, men også billig nok til, at den kan konkurrere med billige kinesiske elbiler.

Annonce

Model 2, Q, eller hvad barnet nu skal hedde, skal produceres i Kina, og igen ifølge Musk på en ny plattform med forenklet produktionsteknik med en ny batteripakke, som anbringes i chassis-strukturen på en ny måde. Akkurat hvad det betyder, er det naturligvis for tidligt at sige noget om, men det kan betyde, at Tesla planlægger at bruge LFP-batterier (Lithium-iron Phosphate fra Model 3), som er billigere at producere end nikkel-mangan-batterier.

Denne cell-to-chassis-teknologi handler om at integrere batterierne i konstruktionen i stedet for at bruge batterimoduler.

Tesla Model 2 rendering
Tesla Model 2 render. (Theottle, Instagram)

Flere fabrikker

Musk har tidligere sagt, at Tesla skal ekspandere fra det antal biler, de producerer i dag, og en billig kompakt model vil bidrage til at få Tesla over 100 millioner inden udgangen af dette tiår. Hvis Tesla får Semi-lastbilen og omsider Cybertruck på vejene, kan de sammen med 2/Q/C-eller hvad det bliver gøre Tesla til en endnu større magtfaktor i bilbranchen.

Men det kræver flere fabrikker udover produktionsanlægget udenfor Berlin, som producerer Model Y i rasende fart. Musk har tidligere sagt, at de har brug for omkring 10-12 fabrikker for at nå produktionsmålet. Hvis den kommende kompakte Tesla-model bliver en storsælger på linje med VW Golf, Peugeot 308 og lignende kompaktbiler, kan det være, at Musk for en gangs skyld står til troende.

Det er temmelig sikkert, at den nye model vil blive mere kompakt end Model 3. Formentlig med hatchback og i et tidssvarende crossover-design med lidt højere taglinje end på en Model 3. Den vil sandsynligvis også få en rækkevidde pænt over 400 kilometer, og det er ikke urimeligt at tro, at Musk vil have, at den kompakte Tesla skal have rækkevidderekorden for elektriske kompaktbiler.

Første marts

I begyndelsen af januar fortalte Tesla i en pressemeddelelse, at de planlægger en investorkonference 1. marts, som skal streames live fra Teslas Gigafactory i Texas. Der vil Musk formentlig fortælle om Generation 3-platformen, som ganske sikkert vil blive brugt på den kompakte Tesla-model, og måske får vi mere at vide om den. Man kan aldrig vide på forhånd, hvad Musk har tænkt sig at afsløre, så det er al mulig grund til at følge med 1. marts.

Læs også Teslas prisfald: Har det ændret bilmarkedet for altid? Nu kan du pludselig få en rummelig Model Y familiebil til prisen for en lille elbil. Det bør få konkurrenterne til at ryste i bukserne.

Læs også:

Tesla Model S Plaid

Fuldstændigt vanvid

Den sagnomspundne Model S Plaid opfordrer til at bryde loven. Og ikke kun på grund af hurtigheden.

Læs hele testen

Volkswagen ID.3 fornys

Får en længe ventet opgradering.

Læs mere

Her er Mercedes EQE SUV – og så meget skal den koste

EQE er en af de vigtigste Mercedes-modeller i lang tid - vi var med ved præsentationen.

Læs mere

BMW iX1 xDrive30

Raffineret luksus i premiumklassen

BMW iX1 xDrive30 er et oplagt valg for alle, der værdsætter køreglæde, men også har behov for praktiske egenskaber.

Læs hele testen
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kia EV6 GT bliver endnu vildere

Første officielle billeder af Xiaomi YU7

Jaguars nye identitet forvirrer

Her er Xiaomis næste elbil

CarPlay 2: Sådan bliver fremtidens 'Apple-bil'

Hyundais nye kæmpe-SUV er klar

Klassisk Bentley veteranmodel vender tilbage som elbil

Er ny kinesisk elbil verdens hurtigste?

Suzuki og Toyota samarbejder om elektrisk SUV

Batmobilen er til salg

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025