Tiden går, men Model S består. Den populære premium-sedan har holdt den gående siden 2012, men Tesla finder stadig nye måder at forfine og forbedre den på, hvad enten det er i form af længere rækkevidde, højere ydelse eller ny funktionalitet. For modelåret 2021 taler vi imidlertid om en seriøs overhaling!
Den nye topmodel Plaid får omkring 1000 hestekræfter og skal kunne klare 0-100 km/t på 1,99 sekunder. Som om det ikke var nok, kommer den endnu vildere Plaid+ med endnu hurtigere acceleration og rækkevidde – og sandsynligvis med nyudviklet batteriteknologi om bord.
Udtrykket Plaid er taget fra den klassiske sci-fi-komedie Spaceballs, hvor det er navnet på en hastighed hurtigere end lysets – endnu hurtigere end Ludicrous-fart hentet fra samme film.
Ud over Plaid-udgaverne kommer de “almindelige” Model S og X også med en række opdateringer indvendig og udvendig. Udseendet har fået en længe ventet ansigtsløftning og ser afgjort mere aerodynamisk ud. Alligevel er det indvendig, vi finder de største og mest interessante nyheder.
Futuristisk interiør
Tesla har allerede høstet en masse kommentarer og spekulationer om det flyror-lignende rat, så det vil vi ikke komme nærmere ind på her. Derimod er det interessant at se nærmere på det nye infotainment-system, der følger med Model S og X!
2021-modellerne får en ny 17 tommers horisontal hovedskærm plus en separat skærm til instrumentbrættet foran. Derudover er der en separat touch-skærm til bagsædepassagererne i midterkonsollen bagi.
Internt i bilen sidder der også en separat gaming-PC med 10 teraflops processorkraft og mulighed for at tilslutte trådløse controllere. Dermed står det frit for at spille eller se andre multimedier, mens man er på tur.
Kraftigt stereoanlæg med aktiv støjreduktion
Nyhederne fra Tesla byder også på interessant læsning for os lydfrelste: Model S og X får nemlig nyt stereoanlæg med hele 22 højttalere og 960 watt forstærkereffekt! Det burde være nok til at give både fører og passagerer en heftig lydoplevelse. Og ikke nok med det: Lydanlægget skal også være udstyret med aktiv støjreduktion.
Teslas modeller går ikke for at være de mest støjsvage elbiler på markedet, og især Model 3 har måttet tåle en del kritik for vind- og vejstøj udefra. Enkelte ejere er gået så langt som at tilføje ekstra støjdæmpning (skummåtter m.m.) for at afhjælpe det.
Den slags indgreb koster selvfølgelig en del ekstra, samtidig med at det gør en tung bil endnu tungere. Ikke særlig effektivt. Med aktiv støjreduktion kan man derimod opnå lavere støj og højere kørekomfort – uden at tilføje ekstra vægt.
Det nye lydsystem og infotainment-systemet er standardudstyr på Model S og X 2021.
Tesla er foreløbig tilbageholdende med, hvilken teknologi de bruger, men vi antager, at lydanlægget modvirker og reducerer støj udefra ved simpelthen at måle støjforholdene og sende modsatte, annullerende lydbølger ud i kabinen. Hvis du synes, det lyder bekendt, er det, fordi denne teknik bruges i støjreducerende hovedtelefoner som Sony WH-1000XM4, Bose NC700 og med flere.
Den aktive støjreduktion kan sikkert være rar, når man suser ned ad den tyske Autobahn i sin nye Plaid+. Hvem ved, måske annullerer den også lyden af dyttende medtrafikanter?