Tesla har lanceret en ny variant af sin mest populære elektriske SUV, Model Y. Den nye Long Range Rear Wheel Drive-version giver kunderne endnu et alternativ at vælge imellem og placerer sig mellem den billigste Model Y og Long Range-varianten med firehjulstræk.
Med en startpris på 359.990 kr. inkl. moms, leverings- og dokumentgebyr, tilbyder Model Y Long RWD en imponerende rækkevidde på op til 600 kilometer (WLTP).
Den eneste forskel mellem den nye variant og versionen med firehjulstræk er, at førstnævnte er udstyret med én motor, som altså driver baghjulene. Dækkene har lav rullemodstand, og vi loves et forbrug på 14,9 kWh / 100 km, hvilket ifølge Tesla sætter en ny standard for omkostninger pr. kilometer på det elektriske SUV-marked.
Alt andet er det samme, inklusive materialevalg, LED Matrix-lys, Auto Pilot-sikkerhedsassistenter og opkoblede funktioner.
Føreren kan fjernstyre opvarmning eller køling via Tesla-app’en og nyde musikken fra det førsteklasses lydanlæg med 14 højttalerenheder, inklusive en subwoofer. Et anlæg, vi på redaktionen har sagt god for flere gange.
Tesla Model Y Long Range RWD kan ramme plet
En baghjulstrukken Model Y Long Range er en god løsning for folk, der ikke har behov for firehjulstræk. Man får endnu længere rækkevidde, lavere forbrug, og bilen er billigere i anskaffelse.
Den nuværende og hidtil eneste baghjulstrukne version har et mindre batteri og kortere rækkevidde, hvilket gør den til den billigste Tesla SUV, du kan købe.
Men hvis du kan lide at have Sentry Mode (kameraovervågning) aktiveret permanent, og især om vinteren, vil du opleve, at den begrænsede batterikapacitet betyder, at du skal oplade endnu oftere i det daglige, selv om aerodynamikken og den lavere vægt betyder, at bilen kører ret langt på lange ture.
I det nordlige Skandinavien er det rimeligt at antage, at den firehjulstrukne Long Range-version fortsat vil være den klare bestseller, men i Danmark vil en baghjulstrukken version med lang rækkevidde betyde, at flere får råd til det store batteri. Desuden vil folk, der ofte kører langt, få et endnu bedre alternativ, der passer til deres brug.
Fortsat intet facelift til Tesla Model Y
De der havde forventet et nyt ydre og nye indvendige materialer – et såkaldt facelift – vil derimod blive skuffede. Model 3 fik en reel makeover sidste år, hvilket har skabt forventninger om, at det samme skulle ske med Model Y på et tidspunkt. Den nye, mere aggressive Model 3 ser meget sejere ud end før, og med premium-stof i stedet for falske træpaneler ser den bedre ud på alle måder.
Eneste Tesla-model med blinklysarm
Det eneste tilbageskridt på den nye Model 3 – som er ganske betydeligt – er, at blinklysarmen er blevet fjernet til fordel for knapper på venstre side af rattet. Dermed er Model Y Teslas eneste bil med standardbetjening af blinklyset.
At fjerne armen skaber problemer, især når man skal blinke ud af rundkørsler. I lyset af dette vil mange nok være glade for, at Tesla Model Y har beholdt det gamle blinklys. I en perfekt verden ville vi få både facelift og standardblinklys. Hvad der sker ved den næste korsvej, må vi bare vente og se.
Vi er begejstrede
Tesla Model Y er allerede verdens bedst sælgende bil, og med den nye baghjulstrukne version er der ingen grund til at tro, at det vil ændre sig lige foreløbig. Ikke alle har brug for firehjulstræk, og nu kan man glæde sig over en endnu længere rækkevidde i stedet. Og tilmed til en lavere pris.
Mere info: tesla.com