Tesla har i den seneste tid gjort flere tiltag for at øge interessen for sit kontroversielle Full Self-Driving (FSD) system. I marts tilbød virksomheden en måneds gratis prøveperiode på FSD til alle Tesla-ejere i Nordamerika, samtidig med at prisen på pakken blev sat ned fra 12.000 til 8.000 dollars, eller 99 dollars om måneden for abonnementsmodellen.
Denne prisnedsættelse går imod, hvad Elon Musk tidligere har sagt, nemlig at prisen på FSD ville stige i takt med, at systemet blev forbedret. Alligevel valgte Tesla at sænke prisen kraftigt samtidig med, at de lancerede den nye version v12 af FSD, som er blevet beskrevet som et stort skridt i den rigtige retning.
Nu viser data om kreditkortbrug imidlertid, at under 2 procent af dem, der gratis prøvede FSD, endte med at købe eller abonnere på tjenesten efter prøveperioden. Tallene fra YipitData, som har set på kreditkortdata fra ca. 3.500 Tesla-ejere, der deltog i prøveperioden.
Men selv kun få valgte at beholde FSD efter prøveperioden, er antallet faktisk stigende. Konverteringsraten på knap 2 procent den 5. maj var faktisk en kraftig stigning fra kun 1 procent den 29. april, og tallet den 11. april var tæt på nul. Det kan indikere, at flere bliver overbevist om værdien af FSD, efterhånden som de afprøver det. Hvis tendensen fortsætter, og man f.eks. når en konverteringsrate på 10 procent inden udgangen af juli, vil det betyde mange penge for Tesla i betragtning af den stadig høje pris på FSD-pakken.
Elon pusher FSD
Elon Musk ser ud til at være meget ivrig efter at demonstrere FSD for kunderne. Han har blandt andet bedt de Tesla-ansatte, som leverer biler, om at give en FSD-demonstration ved hver eneste levering. Desværre har vi i den skandinaviske presse endnu ikke haft mulighed for at teste FSD, da Tesla ikke har udrullet de ekstra funktioner, der gør det hensigtsmæssigt at aktivere noget ud over den grundlæggende Auto Pilot.
Trods den manglende umiddelbare interesse er det tydeligt, at Tesla arbejder hårdt på at få flere kunder til at tage FSD til sig. Med stadige forbedringer af systemet og aggressive salgsfremstød vil det vise sig, om selskabet lykkes med at overbevise kunderne om, at FSD er prisen værd. I USA er der trods alt noget, der taler for det, selv om chaufførerne også der skal have mindst én hånd på rattet.
De gradvist stigende konverteringsrater giver i hvert fald en indikation af, at stadig flere anerkender værdien af Teslas mest avancerede førerassistentsystem. Men vejen til udbredt kundeaccept ser ud til at være lang, og Tesla har stadig en opgave med at bevise, at FSD-systemet giver værdi for pengene.
Hvad er Tesla FSD?
Tesla Full Self-Driving (FSD) er den mest avancerede version af Teslas Auto Pilot; en avanceret førerassistentfunktion, der giver mere aktiv vejledning og assisteret kørsel. På trods af navnet foregår alt under førerens aktive opsyn. Auto Pilot hjælper med at styre, accelerere og bremse i trafikken og tager hensyn til andre køretøjer og fodgængere i samme vognbane. FSD giver funktioner, der rækker ud over den grundlæggende Auto Pilot, herunder navigation i byens gader, i sving og i rundkørsler.
Den seneste version af FSD, v12.3, skal give en mere menneskelig køreoplevelse. Men der er stadig lang vej til fuld autonomi. I mellemtiden er der opstået utilfredshed – som i nogle tilfælde har ført til søgsmål – blandt kunder, som føler, at de har betalt for en service, de ikke har fået.
Her i landet er FSD ikke blevet udrullet med nogen nævneværdig funktionalitet, og kunderne vil ikke få meget ud af at opgradere fra den mest basale Auto Pilot-udgave.
Kilder: