At sætte en raketaccelerator i en bil virker som det glade vanvid og kun noget, man ser på film. Lige noget for Elon Musk, med andre ord!
Det var omtrent på denne tid sidste år, at Tesla-chefen afslørede, at den kommende Tesla Roadster vil få en særlig funktion kaldet SpaceX-pakken. En fan har forestillet sig, hvordan SpaceX-acceleratoren kan se ud:
Men Musk hævder, at den bliver mere diskret, skjult bag nummerpladen:
Hvorvidt Roadster rent faktisk får en SpaceX-pakke, kan man kun gætte på, men når det handler om Elon Musk, kan man aldrig være sikker.
Tesla Roadster bliver måske verdens hurtigste
Hvis det er stemmer, at Tesla Roadster får SpaceX-teknologi om bord, så taler vi om en vanvittig acceleration!
YouTube-kanalen Engineering Explained har brugt Newtons fysiske love til at regne på, hvor hurtig Roadster kan blive. Og har fundet ud af, at den godt kan gå hen og blive verdens hurtigste serieproducerede bil nogensinde!
Forskeren bag kanalen, Jason Fenske, har taget eksisterende information, som Elon Musk har afsløret om den næste generation af Roadster, og beregnet, at bilen vil veje ca. to tons. Med en opgivet standardacceleration fra 0 til 60 mph (0-97 km/t) på vilde 1,9 sekunder taler vi om en G-kraft på omkring 1,44.
2,5 G
Men når man så lægger SpaceX-acceleratorerne – der fungerer ved, at flydende gas udvider sig – oveni, er det pludselig 2,5 G, vi taler om. Ved at anvende Newtons 2. lov, hvor kraft er lig acceleration gange tid, når Fenske frem til, at Tesla Roadster kan accelerere til 60 mph på svimlende 1,1 sekund.
I så fald bliver Roadster den hurtigst accelererende serieproducerede bil nogensinde. Langt foran Ultima Evolution og Dodge Challenger SRT Demon, der begge når samme hastighed på 2,3 sekunder. Roadster vil slå dem begge, selv uden SpaceX-udstyret bagi.
Hvis den skal slå den japanske super-elbil Aspark Owl, har Roadster derimod brug for hjælp. Aspark Owl skal nemlig kun bruge 1,69 sekunder på at nå 60 mph. Men den er, ligesom Roadster, stadig under udvikling, så vi må vente og se, hvilken bil der rent faktisk bliver den hurtigste.
Hvad skal man med det?
Vi kan ikke komme på nogen praktiske grunde til, at en bil har en acceleration på 2,5 G. Man bliver helt svimmel allerede ved tanken om 0-100 km/t på under tre sekunder. Men der er heller ikke nogen praktiske grunde til at have en bil med en tophastighed på over 300 km/t, og dem laves der jo mange af.
I virkeligheden handler det om noget andet. For en bilproducent som Tesla handler det om at vise, hvor langt man er kommet rent teknologisk; om at bryde grænser, som konkurrenterne stadig klør sig i hovedet over. Når man kan demonstrere, at man har kundskaberne til at lave verdens hurtigste bil, ligger det ligefor at tro, at de samme kundskaber kan bruges til at lave verdens bedste bil.
Og det er dét, det drejer sig om.
Kilder:
Hvad har denne artikel med “lyd og billede” at gøre?