Tesla-ejere oplever nu, at deres biler falder hurtigere i værdi end noget andet mærke, viser en ny undersøgelse fra iSeeCars. I USA har elbilproducenten overhalet Maserati og Alfa Romeo, de to mærker, der ellers er kendt for at falde hurtigst i værdi.
I undersøgelsen analyserede man 1,8 millioner brugte biler solgt mellem februar 2023 og 2024, og den afslører, at Tesla er det mærke, der har lidt det største værditab i løbet af et år. I gennemsnit er prisen faldet fra 51.323 dollars til 36.515 dollars for en brugt Tesla på tværs af alle modeller. Det svarer til et fald på næsten 29 procent, mere end tre gange så meget som Maserati, og dobbelt så meget som Alfa Romeo.
Karl Brauer, ekspertanalytiker hos iSeeCars, peger på Teslas aggressive prisnedsættelser som en vigtig faktor:
Elon Musks ønske om at opretholde salget af nye Teslaer gennem prisnedsættelser har haft en meget destruktiv indvirkning på mærkets eksisterende værdier.”
Tesla har længe været kendt for aggressivt at sænke priserne for at håndtere udfordringer som problemer i forsyningskæden samt økonomiske udfordringer som stigende renter og øget konkurrence. Selv om virksomheden har marginalerne til at holde til disse prisnedsættelser, står bilejerne tilbage med regningen i form af et accelereret værditab.
Det er ikke kun Tesla, der oplever et kraftigt fald i brugtvognsværdien. Undersøgelsen viser, at elbiler generelt taber værdi meget hurtigere end biler med forbrændingsmotorer. Mens den gennemsnitlige bil faldt 3,6 procent i værdi over et år, faldt elbiler i gennemsnit 31,8 procent!
Andre elbiler falder mere end Tesla
Ser man udelukkende på elbiler, er der andre, der er faldet mere end Tesla. Chevy Bolt og Nissan Leaf ligger side om side i toppen (30,4 procent og 29,1 procent tab), efterfulgt af Kia Niro EV (27,1 procent) og Hyundai Kona Electric (24,7 procent): Derefter kommer Tesla Model X på 5. pladsen, efterfulgt af Model 3 og Model S på 6. og 7. pladsen.
Men hvor de andre bilmærker også producerer mange biler med forbrændingsmotorer, er værditabet i procent på tværs af de to mærker i gennemsnit mindre. Tesla producerer udelukkende elbiler, og dermed falder deres bilpark kraftigt i værdi over hele linjen.
Model X faldt 24,6 procent i værdi, Model 3 faldt 24,1 procent og Model S 20,5 procent. I kroner og øre ser det endnu værre ud, da Model X og Model S koster langt over gennemsnittet, især i Plaid-udgaverne – som har oplevet det største prisfald.
Billigere nyt = billigere brugt
Udviklingen på elbilmarkedet, med stadig bedre og billigere modeller, udpeges som en vigtig årsag til det kraftige fald i værdien af brugte biler. Men for Tesla-ejere, der købte på toppen, er det ingen trøst. Prisfaldet har været markant, og fremtidsudsigterne for restværdierne er usikre på et marked, der er præget af intens konkurrence og teknologisk udvikling.
Kilde: Insideevs.com
Vi har lige inviteret i en y model.
Efter sigende skulle den fra ny have kostet 550.000 for to år siden.
Vi har købt den brugt, som sagt 2 år gammel, hvor den har kørt 36.000 km.
For 350.000
så må sige den er da godt nok faldet markant i værdi.
Vi kan jo så glæde os over, at siden vi købte den, skulle den nu steget 15.000 ud fra hvad jeg har læst.
Men under alle omstændigheder så kan jeg slet ikke få armene ned igen.
Wwaaauuu hvor er den lækker
Både inde som ude, jeg må indrømme, jeg er helt solgt 😍❤️