Indtil videre er det ikke gået specielt godt med Toyotas elbilsatsning. Det er ikke kun navnet på bZ4X, der ikke fænger, men primært det faktum, at bilen ikke kører ret langt på en opladning. Det lykkedes dog NAF at vride 443,5 kilometer ud af den på en varm sommerdag, med et gennemsnitligt forbrug på 14,1 kW pr. 100 km. NAF-ejede Motor opnåede derimod kun 318 kilometer med et forbrug på 19,1 kW pr. 100 km, da der var otte graders varme i luften. Vintertestene, som finder sted senere på året, kan meget vel blive nådesløse.
1.000 km rækkevidde
Men Toyota, som er verdens største bilproducent, ligger ikke på den lade side. På en teknologisk workshop i Japan med temaet “Let’s Change the Future of Cars”, annoncerede de, at flere helt nye batterier er på vej til næste generation af elbiler.
Toyota skal være verdensledende inden for batterier. På samme måde som vi har haft forskellige varianter af konventionelle motorer, vil vi i fremtiden have behov for forskellige batterialternativer tilpasset forskellige bilmodeller og behov,” siger Piotr Pawlak, administrerende direktør hos Toyota Norge.
Fire nye batterier skal lanceres inden udgangen af dette tiår.
Litiumion
Først kommer et litiumionbatteri i en “højtydende version” i 2026. Dette er sandsynligvis et batteri med høj koncentration af silicium i anoden for at øge effekten. Nøjagtig hvor meget mere effektivt, batteriet vil blive i første omgang, nævnes ikke, men vi gætter på, at det bør være muligt med en øget energitæthed på 30 procent. Mere på længere sigt. Kombineret med at bilerne vil få lavere luftmodstand og reduceret totalvægt, skal dette bidrage til en rækkevidde på over 1.000 kilometer. Samtidig skal batteriet blive 20 procent billigere end den nuværende batteripakke i bZ4X. Ladetiden fra 10 til 80 procent opgives til under 20 minutter.
LFP
I 2026-27 er det planen at lancere et billigere LFP-batteri (litiumjernfosfat) med bipolar struktur. Dette skal øge dagens rækkevidde med omkring 20 procent, mens omkostningerne skal reduceres med hele 40 procent. Hurtigladning vil tage under 30 minutter (10-80 procent).
Nikkel-katode
Parallelt med LFP-batteriet udvikles et nikke-katode-batteri med bipolar struktur med højere ydelse. Batteriet planlægges klart i 2027-28, og det skal have yderligere 10 procent længere rækkevidde og 10 procent lavere pris end højydelsesversionen af litiumbatteriet.
Faststof
Endelig er der det, som skal være batteriernes hellige gral, nemlig faststof. Fra 2027-28 vil Toyota kommercialisere et faststofbatteri (solid-state), som vil øge rækkevidden med yderligere 20 procent i forhold til performance-batteriet, som kommer i 2026, og desuden reducere ladetiden til kun 10 minutter (10-80 procent). En højydelsesvariant af faststofbatteriet ligger også i planerne, men Toyota går ikke yderligere i detaljer.
Elbiler med ekstremt lav luftmodstand
Toyota studerer i samarbejde med Mitsubishis luftfartsafdeling ny teknologi, som skal reducere den såkaldte luftmodstandskoefficient ned mod Cd 0,1. Det er det samme som en delfin; til sammenligning har Tesla Model S en luftmodstand på 0,208, mens Mercedes-Benz EQS ligger på 0,202.
Journalisten kan komme på én bil, som nærmer sig 0,1, og det er den soldrevne Aptera. En trehjuliet med exceptionel aerodynamik (Cd 0,13), som Toyota altså vil overgå.
Disse nye teknologier vil danne grundlaget for en ny serie med næste generations elbiler. Disse bliver nu udviklet gennem en ny metode af Toyotas nyoprettede “BEV Factory”-division. Køretøjerne vil få nye batterier, platforme, software og produktionsmetoder,” siger Pawlak.
Bilproducenten anslår, at omkring 1,7 millioner af de elbiler, som selskabet sælger i 2030, vil være næste generations køretøjer fra BEV Factory.