TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Kommentar

Toyota Mirai: Brændstoftørke, frost og andet nonsens

Toyota Mirai skulle have været Toyotas store satsning på brint som brændstof. Den drøm har slået revner så store som Grand Canyon.

Af / 23/04/2024 - 10:05
Toyota Mirai: Brændstoftørke, frost og andet nonsens
comment Dette er en kommentar. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Er du klar til en historie om en bil, der får amerikanerne til at rive sig fortvivlet i håret? Nej, det er ikke Tesla denne gang. Vi taler om Toyota Mirai, brændselscellebilen, der kører på brint. Eller “kører og kører”… lad os nu ikke tage munden for fuld.

Mirai for “mareridt”

Toyota lokkede kunderne med saftige miljørabatter på over 300.000 kroner og løfter om gratis brændstof i seks år. Naturligvis blev folk fristet af sådanne gulerødder foran næsen på dem. For hvad kunne dog gå galt? Tja, ikke meget, ud over at ejerne nu ikke kan komme ud af stedet…

Problemet ligger i infrastrukturen, eller rettere manglen på samme. Brinttankstationer er oftere ude af drift end i drift, og når de virker, får du måske en halv tank, før pumpen siger farvel og tak. Og hvis du troede, at logistikken omkring elbiler er vanskelig, er det nu, du skal finde popcornene frem.

For når en Mirai endelig har fået det dyrebare brændstof i tanken, fryser den fast til pumperne. I timevis! Det er på grund af den ekstremt lave temperatur, som brinten opbevares ved. Det er som taget ud af en Mr Bean-sketch.

Læs også Opladning af elbil: Alt hvad du behøver at vide Har du lyst til at få dig en elbil, men føler du, at opladning er for kompliceret? Er du nervøs for at løbe tør for strøm? Her er alt, hvad du har brug for at vide.

Shell har trukket sig ud

Som om det ikke var nok, har brintgiganten Shell trukket sig ud af markedet i Californien. USA’s største marked for Mirai. De lukkede alle deres syv stationer og aflyste alle planer om nye. Som følge heraf kan byer som San Francisco og Sacramento kun se til, mens brintdrømmen fordamper.

Annonce
Hydrogen Fuel Station Iceland 2007 Roo Reynolds Flickr
Vi skal vist til Island for at finde en brintstation … (Foto: Roo-Reynolds, Flickr)

Dyr hydrogen

Og lad os ikke glemme prisen på den magiske brint. På to år er prisen næsten tredoblet, fra 13 USD (91 kroner) til 36 USD (252 kroner) per kilo. Med Miraiens tank på 5,65 kg koster en fuld tankning over 1.400 kroner! Og da den faktiske rækkevidde er tættere på 450 km end de lovede 650, bliver det en dyr fornøjelse at cruise rundt i bilen! Dertil kommer, at mange af disse kilometer formentlig vil blive brugt på at lede efter et sted at tanke.

Værditab

Og fordi vi jo ikke vil lade en go’ historie gå til spilde, vil vi da også lige tale om værditabet på selve bilen. En stolt ejer af en 2020-model med lidt over 15.000 kilometer på tælleren tog bilen med til en forhandler for at bytte den. Præcis hvor langt ned kæben røg ved han formentlig kun selv, men vi ved dog, at tilbuddet lød på lidt over 10.000 USD, eller 70.000 kroner. Et værditab på langt over 70 procent på to år.

Læs også Hjælp, vi skal på bilferie med elbil! Du skal på ferie i Europa. Og denne gang tager du din elbil med! Det kan virke skræmmende, men det er lettere, end du tror. Der er bare nogle ting, du skal være opmærksom på. Læs mere her.

Retssager

Så hvad gør frustrerede amerikanere, når de føler sig snydt? De lægger selvfølgelig sag an. Mirai-ejere har samlet sig i hemmelige grupper på Telegram for at lægge planer mod Toyota. Nogle har forsøgt at returnere deres biler, men Toyota vil ikke høre tale om det. Andre har lagt sag an med påstand om, at Toyota solgte dem en drøm, der viste sig at være et mareridt.

Selv Toyotas egen tekniske chef har måttet indrømme, at Mirai ikke ligefrem har været en bragende succes. Og kunderne føler sig simpelthen snydt. En ejer opsummerer det sådan her:

Ikke i mine vildeste drømme eller værste mareridt havde jeg forventet, at et køb hos en bilgigant som Toyota skulle blive en så forfærdelig oplevelse.”

hydrogenkart
Dette kort over brintstationer i Norden er forældet. I virkeligheden er der langt færre…

Ikke meget bedre i Danmark

Hvis du skulle undre dig, så er det ikke bedre her i landet. Bortset fra, at folk har været kloge nok til ikke at falde i fælden. I en periode havde vi et par brintstationer, bl.a. én ved Århus Havn, men der var aldrig en kø af brintbiler ved dem. I dag er de alle lukket. Snip, snip, snude.

Hvad angår de fastfrosne Mirai-biler, så har Toyota i en mail gjort os opmærksom på, at det formentlig har været et problem med den enkelte brintstation. Det er ikke noget, man nåede at opleve her i landet.

Kilde: https://insideevs.com/news/708375/toyota-mirai-hydrogen-stations-close/

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

1 kommentar til “Toyota Mirai: Brændstoftørke, frost og andet nonsens”

  1. Kent Tykgaard

    Jeres kort med tankstationer er misvisende. Der er langt flere tankstationer i Norden og der er rigtig mange i opsætnings fasen. Så antallet af tankstationer stiger faktisk og Norge og Sverige tester nu lastbiler på brint.
    Jeg kørte 2300km i min Nexo fra Danmark til Amsterdam og rundt i Holland og Tyskland og det er “nemt” at finde et sted man kan tanke. Vi har også en god tankstation ved Sæd grænsen. Denne er faktisk med elektrolyse på stationen og grøn strøm fra vindmøller på marken ved siden af . Og prisen er go.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Er ny kinesisk elbil verdens hurtigste?

Suzuki og Toyota samarbejder om elektrisk SUV

Batmobilen er til salg

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025

Afsløret: Folke-SUV'en Skoda Elroq

700 km rækkevidde!

Mere effektive Tesla-batterier kommer i 2026

Ny Peugeot E-408

Kompakt Skoda Elroq klar til det danske marked

Dyr terrængående elcykel skal matche dyr elektrisk SUV

Elscooter til terrænet