Er du klar til en historie om en bil, der får amerikanerne til at rive sig fortvivlet i håret? Nej, det er ikke Tesla denne gang. Vi taler om Toyota Mirai, brændselscellebilen, der kører på brint. Eller “kører og kører”… lad os nu ikke tage munden for fuld.
Mirai for “mareridt”
Toyota lokkede kunderne med saftige miljørabatter på over 300.000 kroner og løfter om gratis brændstof i seks år. Naturligvis blev folk fristet af sådanne gulerødder foran næsen på dem. For hvad kunne dog gå galt? Tja, ikke meget, ud over at ejerne nu ikke kan komme ud af stedet…
Problemet ligger i infrastrukturen, eller rettere manglen på samme. Brinttankstationer er oftere ude af drift end i drift, og når de virker, får du måske en halv tank, før pumpen siger farvel og tak. Og hvis du troede, at logistikken omkring elbiler er vanskelig, er det nu, du skal finde popcornene frem.
For når en Mirai endelig har fået det dyrebare brændstof i tanken, fryser den fast til pumperne. I timevis! Det er på grund af den ekstremt lave temperatur, som brinten opbevares ved. Det er som taget ud af en Mr Bean-sketch.
Shell har trukket sig ud
Som om det ikke var nok, har brintgiganten Shell trukket sig ud af markedet i Californien. USA’s største marked for Mirai. De lukkede alle deres syv stationer og aflyste alle planer om nye. Som følge heraf kan byer som San Francisco og Sacramento kun se til, mens brintdrømmen fordamper.
Dyr hydrogen
Og lad os ikke glemme prisen på den magiske brint. På to år er prisen næsten tredoblet, fra 13 USD (91 kroner) til 36 USD (252 kroner) per kilo. Med Miraiens tank på 5,65 kg koster en fuld tankning over 1.400 kroner! Og da den faktiske rækkevidde er tættere på 450 km end de lovede 650, bliver det en dyr fornøjelse at cruise rundt i bilen! Dertil kommer, at mange af disse kilometer formentlig vil blive brugt på at lede efter et sted at tanke.
Værditab
Og fordi vi jo ikke vil lade en go’ historie gå til spilde, vil vi da også lige tale om værditabet på selve bilen. En stolt ejer af en 2020-model med lidt over 15.000 kilometer på tælleren tog bilen med til en forhandler for at bytte den. Præcis hvor langt ned kæben røg ved han formentlig kun selv, men vi ved dog, at tilbuddet lød på lidt over 10.000 USD, eller 70.000 kroner. Et værditab på langt over 70 procent på to år.
Retssager
Så hvad gør frustrerede amerikanere, når de føler sig snydt? De lægger selvfølgelig sag an. Mirai-ejere har samlet sig i hemmelige grupper på Telegram for at lægge planer mod Toyota. Nogle har forsøgt at returnere deres biler, men Toyota vil ikke høre tale om det. Andre har lagt sag an med påstand om, at Toyota solgte dem en drøm, der viste sig at være et mareridt.
Selv Toyotas egen tekniske chef har måttet indrømme, at Mirai ikke ligefrem har været en bragende succes. Og kunderne føler sig simpelthen snydt. En ejer opsummerer det sådan her:
Ikke i mine vildeste drømme eller værste mareridt havde jeg forventet, at et køb hos en bilgigant som Toyota skulle blive en så forfærdelig oplevelse.”
Ikke meget bedre i Danmark
Hvis du skulle undre dig, så er det ikke bedre her i landet. Bortset fra, at folk har været kloge nok til ikke at falde i fælden. I en periode havde vi et par brintstationer, bl.a. én ved Århus Havn, men der var aldrig en kø af brintbiler ved dem. I dag er de alle lukket. Snip, snip, snude.
Hvad angår de fastfrosne Mirai-biler, så har Toyota i en mail gjort os opmærksom på, at det formentlig har været et problem med den enkelte brintstation. Det er ikke noget, man nåede at opleve her i landet.
Kilde: https://insideevs.com/news/708375/toyota-mirai-hydrogen-stations-close/
Jeres kort med tankstationer er misvisende. Der er langt flere tankstationer i Norden og der er rigtig mange i opsætnings fasen. Så antallet af tankstationer stiger faktisk og Norge og Sverige tester nu lastbiler på brint.
Jeg kørte 2300km i min Nexo fra Danmark til Amsterdam og rundt i Holland og Tyskland og det er “nemt” at finde et sted man kan tanke. Vi har også en god tankstation ved Sæd grænsen. Denne er faktisk med elektrolyse på stationen og grøn strøm fra vindmøller på marken ved siden af . Og prisen er go.