Toyota har i samarbejde med den kinesiske GAC Group udviklet en banebrydende motor, der kører på ammoniak. Denne innovation har potentiale til at reducere udledningen med op til 90 procent sammenlignet med de nuværende benzin- og dieselmotorer!
Prototypen, som blev afsløret i 2023, har skabt stor begejstring i bilindustrien. Hjemmesiden DailyWrap citerede for nylig Toyotas præsident, Koji Sato, for følgende: “Vores ammoniakmotor betyder enden på elbiler”. Citatet er siden blevet gengivet på en række andre hjemmesider og har skabt en del røre.
Toyota har dog benægtet, at Sato rent faktisk kom med denne kontroversielle udtalelse.
Betydeligt gennembrud
Ikke desto mindre er der ingen tvivl om, at Toyotas ammoniakmotor repræsenterer et betydeligt gennembrud. Qi Hongzhong, ingeniør på GAC’s udviklingscenter, sagde til Autocar: “Vi har løst udfordringen med, at ammoniak er svært at forbrænde hurtigt, og er ved at bringe brændstoffet i brug i personbilindustrien.”
Let at tilpasse til eksisterende køretøjer
En af de store fordele ved ammoniakmotorer er, at de kan tilpasses eksisterende bilmodeller uden radikale designændringer. Der kræves kun justeringer af motorerne for at forbrænde dette brændstof. I modsætning til overgangen til elbiler kan det spare bilindustrien for enorme omkostninger.
Ammoniak er en gas, der består af kvælstof og brint, og som kan fremstilles af vedvarende ressourcer. Når det brændes af, udleder det ikke CO2, hvilket ofte nævnes som et stort problem med nutidens benzin- og dieselmotorer.
Toyota satser bredt
Toyotas satsning på ammoniakmotorer kommer i tillæg til deres udvikling af brintmotorer og elbiler. Det er endnu uvist, om denne nye teknologi vil revolutionere bilindustrien og true elbilernes position, men udmeldingen har uden tvivl skabt stor interesse og debat i bilverdenen.
Kilder:
Den udleder ikke CO2, hvilket er fint. Men som I skriver, er der kvælstof (nitrogen) i ammoniak. I hvilken form udledes det?
Og N2 er en inert gasart, som normalt bruges til at kvæle en forbrænding med, spændende forklaring i vente…
Hei! Denne måtte jeg få hjelp med:
Det er riktig at nitrogen (N2) er en inert gass som vanligvis ikke deltar i forbrenningsprosesser og kan brukes til å kvele branner ved å fortrenge oksygen. Når vi snakker om forbrenning av ammoniakk, er det viktig å forstå at ammoniakk (NH3) i seg selv ikke er inert. Ved forbrenning av ammoniakk under riktige forhold vil NH3 reagere med oksygen (O2) for å produsere nitrogen (N2) og vann (H2O).
For å sikre at denne prosessen skjer effektivt og uten skadelige biprodukter som nitrogenoksider (NOx), brukes katalysatorer og andre teknologier i motorer som benytter ammoniakk som drivstoff. Nitrogenet som dannes under denne prosessen, er nettopp det som slipper ut som en ufarlig gass, mens vannet fordamper som vanndamp. Den riktige håndteringen av forbrenningsprosessen og sikkerhetstiltakene rundt bruk av ammoniakk gjør det mulig å bruke dette drivstoffet på en sikker og effektiv måte.
Dejligt..fremtiden med elbiler går også kun en vej når alle de batterier skal bortskaffes når de er utjent.
Hei! Når en bil har nådd sin endestasjon, kan batteriet gjenskapes som husholdningsbatteri eller brukes til energilagring i tandem med grønn energiproduksjon (sol, vind osv). Om batteriet blir skadet eller oppbrukt, skal det resirkuleres i følge EU-reglement. https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_Directive
Hei! Ammoniakk (NH3) består av nitrogen og hydrogen. Ved forbrenning av ammoniakk kan det dannes nitrogenoksider (NOx), som er skadelige for miljøet. Derfor er det viktig at ammoniakkmotorer utstyres med effektive etterbehandlingssystemer som katalysatorer for å minimere utslippene av NOx. Ved optimal forbrenning kan ammoniakkmotorer primært slippe ut nitrogen (N2) og vann (H2O), som er ufarlige.
Ved forbrenning av ammoniakk under riktige forhold vil NH3 reagere med oksygen (O2) for å produsere nitrogen (N2) og vann (H2O).
For å sikre at denne prosessen skjer effektivt og uten skadelige biprodukter som nitrogenoksider (NOx), brukes katalysatorer og andre teknologier i motorer som benytter ammoniakk som drivstoff. Nitrogenet som dannes under denne prosessen, er nettopp det som slipper ut som en ufarlig gass, mens vannet fordamper som vanndamp.
Såfremt der er tale om flydende ammoniak, er det vel særdeles giftigt, at indånde, og det er vel også meget eksplosionsfarligt. Hvad sker der hvis man er involveret i et trafikuheld, og tanken brister?
Hei!
Ammoniakk i flytende form er giftig og kan være farlig å innånde, og det er også eksplosjonsfarlig. Sikkerhetsaspekter ved bruk av ammoniakk som drivstoff er derfor svært viktige. Moderne kjøretøy som bruker ammoniakkdrivstoff er designet med robuste sikkerhetssystemer for å minimere risikoen ved lekkasje. Dette inkluderer forsterkede tanker og sikkerhetsventiler som kan forhindre eksplosjoner. Ved et trafikkuhell vil det også være prosedyrer for å håndtere lekkasjer og beskytte mennesker i nærheten. Teknologiske fremskritt og strenge sikkerhetsstandarder er nøkkelen til å sikre trygg bruk av ammoniakk som drivstoff.
Elbiler er besværligt at oplade fordi ejeren skal have en hus til at nemt og behageligt oplade bilen ellers kører en tør til opladning stationen og bilejere er tvunget til at vente ved bilen indtil den ladet eller kommer hjem med en taxa og får timer efter hyre igen taxaen til at hente bilen, det dur ikke, ud med El biler.
Som du jo faktisk skriver, så dur elbiler netop fint til folk med hus. Så derfor skal de ikke skrottes.
Ammonik er anerkendt som giftigt at indånde
Du har helt rett i at ammoniakk er giftig ved innånding. Kjøretøy som bruker ammoniakkdrivstoff må utstyres med avanserte sikkerhetsmekanismer for å forhindre lekkasjer og minimere risikoen for eksponering. Dette inkluderer forsterkede tanker, sikkerhetsventiler og lekkasjedeteksjonssystemer. I tillegg er det strenge reguleringer og prosedyrer på plass for å sikre at ammoniakk håndteres på en trygg måte, både under transport og bruk. Teknologiske fremskritt og omfattende sikkerhetstesting bidrar til å minimere risikoene forbundet med ammoniakk som drivstoff.
Det er like viktig som å hindre at det oppstår knallgass i en hydrogenmotor – også under tanking.
Et væsentligt spørgsmål er også, hvordan ammoniakken skal produceres og ikke mindst, hvor meget energi,det kræver. På det punkt er brint nok bedre. Men for begge teknologier mistes meget energi både ved fremstilling og ved forbrænding i motoren. El er nok noget mere energieffektivt.