Toyotas allerførste el-SUV hedder bZ4X. Og den har fornuftige specifikationer for at ramme flest mulige potentielle købere. Med 204 hestekræfter accelererer forhjulstrækkeren til 100 km/t på 7,5 sekunder; vælger man firehjulstrækkeren, taler vi 218 hk og 6,9 sekunder. Ikke ligefrem sportsvognsegenskaber, men mere end nok til sikre overhalinger.
Rækkevidden er opgivet til mindst 450 km ifølge WLTP-målene for forhjulsdrift, mens firehjulstrækkeren kan klare mindst 410 km. Med en batteripakke på 71,4 kWh.
Toyota bZ4X er med andre ord ikke blandt de biler, der kører længst, og halter lidt bagefter konkurrenter som VW ID.4, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 og Ford Mustang Mach-E. Plus Tesla Model Y. Men ikke særlig meget, og i vinterhalvåret er det vores erfaring, at de fleste elbiler alligevel kun kan køre et sted mellem 300 og 400 km.
Derimod lover Toyota, at batteripakken holder 90 procents kapacitet efter ti år eller 240.000 km. Skulle man efter nogle år være så heldig at se tælleren runde en million km, skal batterierne stadig have mindst 70 procents kapacitet!
Lav pris
Desuden vil Toyota’en sandsynligvis jorde alle på prisen. Vi har endnu ikke har fået danske priser på bZ4X, men de norske priser er klar, og i Norge bliver den billigere end alle konkurrenterne – inklusive ID.4, som er den, der ligger tættest på.
I Norge starter ID.4 på 414.100 NOK (norske kroner) med baghjulstræk – 365.815 kroner herhjemme – og 475.100 NOK for firehjulstrækkeren GTX – 410.815 kroner herhjemme – mens Toyota bZ4X starter ved 399.900 NOK med forhjulstræk og 427.000 NOK med firehjulstræk.
Som bekendt er startprisen sjældent det, man ender med, når man bestiller en bil. Og i Toyota bZ4X’ tilfælde er der også flere udstyrsniveauer at vælge imellem; f.eks. kan man vælge lydanlæg fra JBL. Men ud fra de norske priser at dømme ser det ud til, at bZ4X bliver mindst ti procent billigere end konkurrenterne.
Steer by Wire
Det mest spændende tilbehør på Toyota bZ4X er måske den såkaldte Steer by Wire-teknologi, hvor rat og hjul er elektrisk forbundet i stedet for mekanisk.
Det giver mulighed for meget mere tilpasset styring, hvor venderadius ændres efter hastigheden. Man behøver ikke at dreje som en gal på rattet for at lave en U-vending, men bilen vil alligevel holde sig stabilt på vejen, selv om man skulle ryste lidt på hånden.
Infotainment-systemet
Infotainment-systemet er baseret på Toyota Smart Connect, hvilket betyder, at det hele tiden er tilkoblet, med sporadiske opdateringer direkte gennem luften (OTA). Her får man trådløs CarPlay og Android Auto og desuden app-styring med MyT-app’en.
Soltag eller solceller
Som tilvalg skal man kunne vælge soltag eller endda solceller på taget. Sidstnævnte oplader den store batteripakke direkte og skulle under optimale forhold (dvs. ikke nordiske) kunne føje næsten 2.000 km ekstra til rækkevidden i løbet af et år. Det er i modsætning til f.eks. soltaget på Hyundai Ioniq 5 P45, hvor solceller oplader det lille 12 volts batteri.
150 kW opladning
Hurtigopladning sker med 150 kilowatt, og Toyota lover, at bilen vil holde samme temperatur på batteriet som inde i kabinen for optimal ladehastighed – også om vinteren.
Det er vi spændt på, for det er ikke alle, der har holdt, hvad de lovede på den front. F.eks. lader undertegnedes Hyundai Ioniq 5 meget langsomt om vinteren, selv om den har en funktion til at varme batteriet op. Indtil videre har det ikke fungeret, som det skulle, og vi kan se, at andre bilmodeller har problemer med ladehastigheden om vinteren. Hvis Toyota klarer denne bedrift, vil man nok opleve 150 kW som en helt respektabel hastighed.
Hjemmeopladning sker med op til 11 kW.
Bagagerum og last
Kabinen skal være stor nok til, at voksne kan sidde komfortabelt både foran og bagi. Hvad en familie kan tage med på ferie, er derimod lidt beskedent. Bagagerummet er nemlig kun på 452 liter, hvilket bare er lidt mere end Nissan Leaf og et godt stykke under VW ID.4 og Skoda Enyaq. Andre biler med tilsvarende bagagerum er Nissan Ariya og den kompakte Renault Megane E-Tech.
Hvis man vil have mere plads, kan man anskaffe sig en tagboks, som giver op til 75 kilo ekstra på taget, eller hægte en lille trailer på (maks. 750 kilo fuldt læsset).
Toyota bZ4X kommer til Danmark til sommer.
Læs mere: toyota.dk