Den store Vision 7S bliver flagskibet med en rækkevidde på 600 km og syv sæder. Bilen kommer nok til at ligne de renderede billeder, med plads til syv, men vi er ikke sikre på, om den rent faktisk kommer til at kunne leveres med 2+2+2 sæder, og plads til en barnestol mellem de to sæder i midten af bilen. Måske hvis Skodas designere får det, som de vil, men vores erfaring er, at interiøret i konceptbiler ofte nedtones i produktionsversionen.
Vision 7S er blot én af tre modeller, der lanceres på Volkswagens MEB-platform i 2026. Den syv-sæders kan ifølge Skoda få en rækkevidde på 600 km og en ladehastighed på 200 kW og den bliver væsentligt større end Skoda Enyaq.
Som renderingerne viser, er kølergrillen nedtonet i forhold til Enyaq, bagklappen har en ret skrå vinkel, ikke ulig en BMW iX, og D-stolpen antyder faktisk – sikkert utilsigtet – Fisker Ocean.
Baseret på tegninger, som Skoda tidligere har offentliggjort, er det tydeligt, at de har arbejdet på et nyt designsprog til den kommende generation af biler. Vision 7S bliver den første model med det nye designsprog, som Skoda gradvist introducerer fra starten af næste år.
Ifølge Skoda vil et nyt logo og to grønne nuancer kaldet Emerald og Electric Green understrege bæredygtig mobilitet. Kofangerne skal blandt andet laves af genbrugte bildæk, så her får man genanvendt gamle dæk til mere end bare fendere og granulat. Samme materiale skal også bruges til hjulkasserne, som man kan se på billederne. Den viste bil er den første fra Skoda med mat metallak; en farve de kalder Explorer Green.
Foran er der placeret syv lodrette luftindtag til kølesystem og bremser under kølergitteret, og bagtil skal der være så meget som ni lodrette luftindtag i kofangeren. Som du kan se på renderingerne, er der også luftudtag bag hjulkasserne og over sideskørterne.
Bilen udstyres med 22-tommer fælge, der skulle være mere aerodynamiske med næsten helt lukkede fælgsider. Indvendigt bruges bæredygtige materialer til mange af delene i interiøret. Gulvet laves ligeledes af genbrugsdæk, og stofbeklædningen i interiøret fremstilles af af 100 procent genbrugspolyestergarn.
Fra forsæderne mødes du af en lodret 14,6” touchskærm, som skifter til vandret visning, når du stopper for at lade op og vælger relax-tilstand. Så trækkes rat og instrumenter også væk fra fører og passagerer for at give mere plads.
Om muligheden for placering af den bageste barnestol også vil være der i produktionsbilen er uvist, men det ser unægteligt smart ud. Skoda mener, at positionen i midterkonsollen bagi er det sikreste sted i bilen, og forældre kan også tilvælge et interiørkamera i taget, der viser billeder af barnet på skærmen foran.
Det skulle desuden blive muligt at sætte rygsække fast magnetisk på bagsiden af sæderne, og også mobiltelefoner vil kunne sættes fast magnetisk bag på forsæderne. Man kan også skrive eller tegne på stoffet, ifølge Skoda, som helt sikkert har en løsning på, hvordan man vasker børnenes tegninger af sæderne.