Den gule sele skærer ind i mig, og jeg får pludselig tissetrang. Jeg kigger ud ad vinduet i passagersiden, og vejen kommer mod mig i høj fart. Vi kører sidelæns, og det virker som det glade vanvid.
Det er ikke føreren, der har mistet herredømmet over bilen og er på vej mod en potentielt farlig ulykke, men Roger, der drifter så kontrolleret og udramatisk, som det kun kan lade sig gøre, når føreren ved, præcis hvad han laver.
Roger Wallgren snakker ubesværet, mens han styrer den eneste rallybil, Polestar har lavet, rundt i svinget. Roger er chassisspecialist hos Polestar i Sverige. Hvor han og Joakim Rydholm har arbejdet på at lave en rallybil ud af Polestar 2.
Polestar Norge inviterede Roger og rallybilen til Golsfjellet i Norge, hvor vi mødte manden og bilen på Tisleifjorden. En stor, isdækket sø, hvor der har været isbanekørsel og kørekurser i årtier.
Her prøvede vi bl.a. Polestar 2 Performance på diverse isbaner, men det var turen med rallybilen, der gik hurtigst. Med en god margin.
Rallykørere som Stig Blomqvist og Sebastian Loeb kørte så stramt, de kunne. Al drifting sænker hastigheden, men nogle gange kan det være den mest effektive måde at komme hurtigt rundt i et hårnålesving på.
Det ved Roger Wallgren også, men når man har lavet en elektrisk rallybil, der ikke kommer til at konkurrere, men skal vises frem som et engangsprojekt, så er det sindssygt sjovt at drifte rundt på isen med den.
Polestar 2 Arctic Circle
Rallybilen, som de kalder Polestar 2 Arctic Circle, er et rullende laboratorium for tuning af understel. Som Rydholm siger, er tuning af understel på sne og isglatte overflader en langsommelig proces, men præcisionen bliver høj.
Bilen er en kraftigt modificeret Polestar 2 med Performance Pack. Det omfatter bl.a. justérbare Öhlins-dæmpere, Brembo-bremser og de karakteristiske gule sikkerhedsseler med automatisk stramning.
Polestar 2 Arctic Circle er bl.a. modificeret med rallypigge, 30 mm ekstra frihøjde og mere effekt. Den har samme batteripakke som Polestar 2 Long Range, men effekten er øget til 350 kW og 680 Nm, hvilket sænker tiden fra 0 til 100 km/t til 4,4 sekunder.
De justérbare dæmpere fra Öhlins er sammen med 30 procent blødere fjedre finjusteret af Polestar og Öhlins, og indstillet til justeringsposition 9 både foran og bagpå. Vægtfordelingen er 51 procent foran og 49 procent bagtil, og ifølge Roger er bilen blødere med større fjedringsvandring for at kunne flytte vægten mellem for- og bagaksel, så det er nemmere at styre med pedalen, når man drifter.
Brembo-bremserne har regenerering og er 375 x 35 mm foran og 340 x 20 mm bag på rallybilen, og de er kraftigere end på en Polestar 2 med Performance Pack. Pigdækkene er specialfremstillet og har 490 styk 4 mm metalpigge, der sidder tæt på 245/35 R19-dækkene. De sidder på specialfremstillede 19 tommers hvidlakerede rallyfælge fra OZ Racing.
Launch Control
Foran og bagpå er der monteret stiverbøjler, som øger vridningsstivheden og dermed styreresponsen. Foran er undersiden af kofangeren forstærket med en kulfiberplade, der fortsætter under bilen for at give ekstra beskyttelse til undersiden.
Polestar 2 Arctic Circle har, som man kan se på billederne, fire Stedi Quad Pro LED fjernlys, fastmonterede trækkroge foran og bagpå samt Recaro-sæder, og i bagagerummet finder man en sneskovl af kulfiber og et gult slæbetov.
Bilen har også launch control, som styres med et håndtag på rattet. Det fungerer sådan, at man holder håndtaget nede, træder på pedalen og slipper håndtagene. Så graver pigdækkene sig ned i underlaget, og man skydes fremad med voldsom fart. Der er næsten ingen hjulspin, selv på isglatte underlag, og bilen kører ligeud som på skinner.
Man kan ikke slå antispin helt fra på Polestar 2, men det kan man med en rød knap på ratstammen i rallyversionen, som man her kan se drifte rundt på isen. Læg mærke til, hvor hurtigt bilen kommer op i fart, når dækkene griber underlaget, og Roger accelererer ud af svingene.
(Der er desværre ikke lyd på videoen).