En bil er ikke længere bare et køretøj. For med deres indbyggede infotainment-systemer udvisker moderne biler forskellen mellem transportmiddel og underholdningscentral. Hvilket også er grunden til, at vi på Lyd & Billede er begyndt at skrive om dem.
Men medaljen har en bagside, hvis vi skal tro en nylig undersøgelse foretaget af IAM RoadSmart – en britisk frivillig organisation inden for trafiksikkerhed (svarende til Rådet for Sikker Trafik herhjemme).
Det viser sig, at de såkaldte infotainmentsystemer påvirker kørslen negativt – i væsentlig grad.
Stoplængden, evnen til at køre lige og til at reagere på situationer, der opstår i trafikken, påvirkes alle negativt af brugen af systemer som Android Auto og Apple CarPlay.
Det er ikke så ulogisk, for vi er sikkert mange, der har oplevet et par næsten-uheld, mens vi trykkede på navigationsskærmen under kørslen. Det er derfor, man skal stoppe bilen, før man gør sådan noget. Men bare det at besvare et indgående opkald kan være farligt.
Infotainment værre end alkohol og cannabis
Det mest overraskende er, at betjening af infotainment-systemet viser sig at svække de trafikale evner meget mere end at køre bil i alkoholpåvirket tilstand. Det er faktisk fem gange værre end at køre ved den britiske promillegrænse – som er højere end i Danmark, nemlig 0,8. At være cannabispåvirket er også mindre skidt …
Reaktionstiden ved motorvejshastigheder øgede stoplængden med fire til fem billængder. I gennemsnit! Desuden blev det konstateret, at bilisterne kunne have øjnene væk fra vejen så længe som 16 sekunder. Det svarer til 500 meter ved 110 km/t. At bruge touch-kontrollerne resulterede også i dårligere reaktionstider, end når man sms’er bag rattet.
Beder om nye, konsekvente standarder
“Mens tidligere forskning indikerer, at Apple CarPlay og Android Auto klarer sig bedre end mere traditionelle knapper og kontroller, rejser resultaterne af denne nye undersøgelse nogle alvorlige bekymringer omkring udviklingen og brugen af de seneste infotainment-systemer i køretøjer. Alt, hvad der distraherer førerens øjne eller opmærksomhed fra vejen, er dårligt nyt for trafiksikkerheden,” siger Neil Greig, lobby- og udviklingsdirektør i IAM RoadSmart.
“Vi beder nu både industrien og myndighederne om åbent at teste og godkende den slags systemer og udvikle konsistente standarder, der oprigtigt hjælper med at minimere distraktionerne for bilisterne.”
I mellemtiden er rådet herfra kun at bruge skærmen, når bilen er standset. Ellers brug stemmekommandoer!