Den lange version af ID. Buzz havde verdenspremiere på det populære surfersted Huntington Beach på Pacific Coast Highway nær Los Angeles fredag den 2. juni, mens den europæiske premiere på den lange ID. Buzz finder sted i Hannover fra den 23. til den 25. juni, hvor der afholdes en international VW Bus Festival.
Med en længde på knap fem meter og et interiør med op til syv sæder er den store ID. Buzz endnu mere alsidig og fleksibel, lover Volkswagen. Den ekstra længde mellem akslerne giver plads til en tredje sæderække, til endnu mere bagageplads og til et nyt, større 86 kWh batteri (nettokapacitet) og dermed til endnu mere rækkevidde.
En ny varmepumpe øger effektiviteten om vinteren, og en ny 286 hk elmotor leverer suveræn motorkraft, forsikrer den tyske producent.
I 2024 introduceres desuden en GTX-version med firehjulstræk og en systemeffekt på 339 hk, der gør elbilen i stand til at accelerere til 100 km/t på kun 6,4 sekunder.
Nye dimensioner
Den korte ID. Buzz måler 4.712 mm i længden, mens versionen med lang akselafstand (LWB) måler 4.962 mm. De 250 mm ekstra længde ligger udelukkende mellem akslerne og betyder, at den lange ID. Buzz har 192 mm bredere skydedøre i hver side og ekstra 58 mm mellem C-stolperne og baghjulene.
Afhængigt af konfigurationen kan ID. Buzz LWB bruges som en fem-personers (2/3), seks-personers (2/2/2) med individuelle sæder og armlæn på anden række og som en syv-personers (2/3/2).
Som standard kommer ID. Buzz LWB med et 3-personers bænksæde som anden sæderække. Ryglænene kan klappes ned i (split: 40/60), og deres hældning kan justeres med op til 16 grader.
De to individuelle sæder på tredje række kan forskydes i længderetning, ligesom ryglænets vinkel også er justerbar. Tredje sæderække er dog ekstraudstyr.
Den nye ID. Buzz LWB har et ekstraordinært stort bagagerum, fremhæver Volkswagen, og i konfigurationen med fem sæder har det et volumen på 1.340 liter. Foldes ryglænene på anden og tredje sæderække ned, øges bagagerumsvolumen til 2.469 liter, så der bliver plads til cykler, surfboards og des lignende. Med alle syv siddepladser i brug har ID. Buzz stadig et bagagerumsvolumen på 306 liter.
Batteri og elektrisk drivlinje
Den længere akselafstand på ID. Buzz LWB har givet plads til et batteri på 86 kWh (brutto: 91 kWh). Udover det større batteri har Volkswagen også udviklet en ny elektrisk drivlinje med en 286 hk stærk elmotor, der øger topfarten fra 145 km/t til 160 km/t (elektronisk begrænset) og accelererer den store ID. Buzz fra 0 til 100 km/t på blot 7,9 sekunder.
86 kwh-batteriet kan oplades med op til 200 kW DC på lynladestationer, hvor det kan genoplades fra 10 til 80 % på kun 25 minutter. Et nyt termisk styringssystem sikrer, at batteriet kan forberedes og tempereres på turen til den næste lynladestation, så det kan oplades mest effektivt og hurtigst muligt. Forberedelse til opladning af batteriet sker automatisk, hvis der er valgt en rute i navigationssystemet, og slutdestinationen ligger længere væk, end ID. Buzz aktuelt har rækkevidde til.
Nye funktioner
For første gang kan ID. Buzz nu også tilbydes med head-up-display, som kendes fra de øvrige ID.-modeller.
ID. Buzz kommer også med et nyt infotainmentsystem med de nyeste software, en ny grafik og en revideret menuopbygning. Volkswagen har opdelt den 12,9-tommer store skærm i to permanente synlige touchbars i top og bund og en startskærm.
Tilgængelighed
Den lange ID. Buzz forventes introduceret i første halvdel af 2024.
Læs også:
Volkswagen ID. Buzz Pro
Folkevognsbussen føles som en lille bil
Den moderne version af folkevognbussen er en ægte fuldtræffer – bortset fra ét problem.
Hvor lang tid kan et batteri holde og hvad koster det af få et nyt i ……?
Bliver batteriet meget svagere med tiden eller hvordan er det…. hvor mange kWh skal det bruge for en fuld opladning , fra deg er helt fladt til helt fyldt