TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

Nyhed

Vi har prøvekørt Hongqi E-HS9

Nej, det er ikke en Rolls-Royce! Den over 5,2 meter lange, helelektriske Hongqi E-HS9 er den mest specielle bil, vi har set - og prøvekørt!

Af / 23/02/2023 - 14:15
Vi har prøvekørt Hongqi E-HS9

Hvis du aldrig har hørt om Hongqi før, er du ikke alene. Men bag premium-bilmærket står Kinas ældste bilproducent FAW. Som også er den 9. største bilproducent i verden. Der produceres både el- og hybridbiler.

Bilmærket Hongqi har været tilgængeligt på det norske marked siden slutningen af 2021, men nu er det endelig tilgængeligt i Danmark og Sverige. 

Vi har prøvekørt deres første bil på det danske marked, den helelektriske premium-SUV E-HS9. Med en længde på over 520 centimeter skal du nok lige måle garagen op, inden du skriver under på købskontrakten …

Hongqi E-HS9 left side
Det er svært at se på billeder, hvor stor Hongqi E-HS9 er. Men 520 cm er i hvert fald en halv meter længere end Skoda Enyaq og 30 cm længere end Audi e-tron 55. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Hvis du får associationer til Rolls-Royce Cullinan, er det ikke så mærkeligt. E-HS9 er ikke kun en skamløs kinesisk kopi, men faktisk tegnet af Giles Taylor, som tidligere har været med i udviklingen af netop Rolls-Royce Cullinan og også Phantom. Han arbejder nu som chefdesigner hos Hongqi.

Hongqi E-HS9 & Graabein
E-HS9 er ingen lille bil. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Et kig på Hongqi E-HS9

Lad os først tage en hurtig gennemgang af de vigtigste detaljer på den gigantiske E-HS9. Den fås i tre udgaver, Comfort, Premium og Exclusive, hvor alt udstyr er forhåndsbestemt. Der er med andre ord ingen udstyrsliste at krydse af på.

Annonce

Batteriet fremstilles af giganten CATL og er på 76,5 kWt netto i Comfort-modellen og 90 kWt i Premium- og Exclusive-versionerne. Det giver en rækkevidde (WLTP) på henholdsvis 396 eller 465 kilometer. Ikke den store forskel, med andre ord. Du vil derimod kunne mærke forskel  på musklerne – du får 436 hk på det mindste batteri, mens du på det store får 551 hk og en acceleration på 0-100 km/t på kun 4,9 sekunder. Ikke så værst for et monstrum på over 2,6 ton!

Hongqi E-HS9 spread(1)
At trække 2,6 ton op på 100 km/t på under 5 sekunder er ingen lille bedrift. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Alle tre modeller er udstyret med firehjulstræk, sædebetræk i et miks af syntetisk skind og Alcantara-tekstil samt vinduer og panoramatag med dobbelt støjisoleret glas.

Alskens avancerede, digitale køreassistentsystemer er også inkluderet.

Hongqi E-HS9 frunk
E-HS9 har en ‘frunk’ på ca. 90 liter. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Comfort- og Premium-udgaverne har 7 sæder, mens Exclusive har 6. Comfort har 4 justerbare klimazoner, hvor Premium og Exclusive har 5. Det betyder, at bageste sæderække selv kan justere sin del af indeklimaet.

Bilens vigtigste funktioner styres fra en infotainment-skærm ved midterkonsollen. Chaufføren har derudover en lang skærm foran sig på instrumentbrættet, mens sidemanden har en tilsvarende skærm til Netflix og anden underholdning.

Hongqi E-HS9 front wideangle
Foto: Geir Gråbein Nordby

Køreturen

Vi prøvekørte Exclusive-udgaven, en komfortabel oplevelse med luftaffjedring og fantastisk komfort i bagsæderne. Armlæn og det hele, og med fløjlsbløde puder i nakkestøtterne.

Turen varierede fra tæt trafik til snoede småveje, hvor hastighedsgrænsen teknisk set er 80 km/t, men hvor man som passager på bagsædet hurtigt kan blive ret ubehageligt til mode, hvis føreren vælger at gøre netop det. Noget jeg kan bevidne, da jeg prøvede at sidde på bagsædet, mens en journalist fra et andet medie trådte skiftevis på speederen og bremsen i forsøget på at få bilen til at ‘tale med os’.

Ved normal kørsel er E-HS9 vanvittigt komfortabel og ligger godt på vejen. Den store motorhjelm betyder, at man altid er opmærksom på, hvor stor en bil man egentlig kører, og det skal siges, at den på en snoet vej næsten føles mere som en båd end en bil. Ja, den krænger en smule. Det kan ikke undgås, når en bil på 2,6 ton skal vægte komfort frem for sport.

Hongqi E-HS9 rear seats(2) Hongqi E-HS9 rear seats
<
>
Masser af bagsædeplads. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

 

At bilen alligevel er så livlig, er guld værd, hvis det er en kort tilkørsel ind til motorvejen. Vi tvivler dog på, at vores prøvebil faktisk accelererer helt så hurtigt som både Tesla Model Y og BYD Tang. Efter testkørsel føles både Tesla Model Y og Model 3 betydeligt mere livlige. Også BYD Tang er hurtigere på gaspedalen, når man ønsker det. Men importøren tog forbehold om, at al software ikke var færdigskrevet, så det kan være, at det bliver bedre.

Hongqi E-HS9 trunk Hongqi E-HS9 trunk(2)
<
>
Pladsen i bagagerummet kan gå an med alle sæderne i oprejst position, men øges betragteligt, når den bageste række lægges ned. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Infotainment og lydanlæg

Infotainment-skærmen var endnu delvist på engelsk, men det bliver der formentlig styr på, inden bilen faktisk bliver udleveret til kunderne.

Lydanlægget er helt fint, men langt fra noget højdepunkt. Her er ingen subwoofer, kun et helt standard anlæg med lyd foran og bagi. Lidt skuffende på en så tilpas premium bil som denne, og det er heller ikke muligt at opgradere til et bedre anlæg, inden man køber. Her har Hongqi noget at lære fra Burmester-anlæggene i Mercedes-Benz og Porsche, og Bang & Olufsen i Audi e-tron. For blot at nævne et par stykker.

Hongqi E-HS9 right side
Foto: Geir Gråbein Nordby

Vil den blive en hit?

Om Hongqi E-HS9 bliver en stor succes i Danmark og Europa generelt er naturligvis svært at forudsige. For det første har den et ukendt navn. For det andet er det på ingen måde en billig bil. Prisen er endnu ikke offentliggjort, men den bliver formentlig en pæn del dyrere end f.eks. familie-SUV’er som Skoda Enyaq, Tesla Model Y og Ford Mustang Mach-E.

På den anden side, hvis du har budget til en fuldt udstyret Audi e-tron 55, men ønsker noget helt andet, så kan det jo være, at E-HS9 rammer plet. I hvert fald hvis du har langbenede bagsædepassagerer, ønsker dig en endnu større følelse af luksus, eller du simpelthen bare vil have en stor bil. For den kinesiske SUV er virkelig gigantisk!

Og hvis du drømmer om en Rolls-Royce Cullinan, men ikke har 5 millioner til en bil, så føles prisen på E-HS9 formentlig som småpenge …

Mere information på hongqicars.dk

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

1 kommentar til “Vi har prøvekørt Hongqi E-HS9”

  1. I Kina kommer den med 1000 watt Bose digital lyd system og med Subwoofer.
    Måske unlod de det i Danmark pga de meget høje afgifter, for at holde prisen nede.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kia EV6 GT bliver endnu vildere

Første officielle billeder af Xiaomi YU7

Jaguars nye identitet forvirrer

Her er Xiaomis næste elbil

CarPlay 2: Sådan bliver fremtidens 'Apple-bil'

Hyundais nye kæmpe-SUV er klar

Klassisk Bentley veteranmodel vender tilbage som elbil

Er ny kinesisk elbil verdens hurtigste?

Suzuki og Toyota samarbejder om elektrisk SUV

Batmobilen er til salg

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025