Mercedes er i gang med en gigantisk omstilling til elektriske køretøjer, og flagskibet EQS er en model, der knyttes høje forventninger til. Nu er de første testeksemplarer begyndt at ankomme til Norden, og vi fik et nærmere kig på bilen i importøren Bertel O. Steens showroom i Oslo.
Den model, der står udstillet, er af typen EQS 580 4Matic, som bl.a. kommer med firehjulstræk, luftaffjedring og den store MBUX Hyperscreen som standard. Dette eksemplar er også udstyret med bl.a. dobbelt lydisolerende glas i dørene, overdådige lædersæder og et opgraderet premiumanlæg fra Burmester.
Burmester-anlæg med 15 højttalere
Burmester-anlægget består af 15 højttalere og i alt 710 watt forstærkereffekt, deriblandt to “Front Bass”-subwoofere monteret i gulvet foran. Musikafspilningen styres via den gedigne touch-skærm i midterkonsollen.
Her får man også adgang til en masse justeringsmuligheder, så man kan skræddersy lydgengivelsen til sine egne (og passagerernes) præferencer. Man kan f.eks. vælge den neutrale indstilling Pure eller gå mere livligt til værks med 3D Sound, som hæver lydbilledet og skaber en surround-oplevelse.
En equalizer lader os finjustere niveauerne i bas, diskant og mellemtone. Lyden kan også optimeres til enten for- eller bagsæderne. Via MBUX-konsollen kan man koble anlægget til sin egen Tidal- eller Spotify-konto, og alle lydindstillinger kan gemmes i ens personlige profil.
Den demobil, der stod parkeret i showroomet, var relativt populær, så vi fik kun nogle korte, første lytteindtryk af Burmester-anlægget.
Vi har gode erfaringer med Burmesters surround-anlæg (udstyrskode 810) fra el-SUV’en EQC og kunne umiddelbart nikke genkendende til den varme, fyldige klang. Det lyder mindst lige så godt som i EQC – eller måske endnu bedre: Lydbilledet er stort og detaljeret, og giver masser af plads til instrumenterne, med en frisk diskant, en klar mellemtone og en spændstig bas. Vi kunne også spille relativt højt, uden at anlægget gav tegn på forvrængning eller ubehag.
Samtidig mærker vi, at der stadig er et stykke op til de endnu større “high-end”-anlæg, som bl.a. S-Klasse og SUV’en GLC-Klasse er udstyret med. Mercedes har udeladt disse større, mere omfattende anlæg i EQS, antagelig af hensyn til vægten. Men igen: Det her var bare et førsteindtryk, og vi ser frem til at teste EQS på vejene med mere volumen og flere musikvalg.
Burmester-anlægget skal angiveligt også have aktiv støjkompensation (Vehicle Noise Compensation/VNC), som kompenserer for vejstøj og lignende, men det kunne vi selvfølgelig ikke teste i en stillestående bil. En dybtgående test må komme senere, når vi har haft bilen ude på vejene, men vi fik i hvert fald hørte nok til at pirre vores interesse!