Med endnu mere power og firehjulstræk kan ID.7 GTX Tourer blive en ny familiefavorit. Stationcar-udgaven af Volkswagens store ID.7 får nemlig 340 hk fordelt på to elmotorer. Med et drejningsmoment på 545 Nm kan den rummelige familiecontainer gå fra 0 til 100 km/t på 5,5 sekunder.
Volkswagens firehjulstræk – 4Motion – kan kobles permanent ind i køreprogrammet Traction, så det er tilkoblet fra start. For eksempel hvis man skal op ad en stejl, snedækket bakke. Ellers kobles den forreste motor til, når det er nødvendigt.
Indvendigt er bilen udstyret med flere sportslige detaljer, og bagagerummet er det samme som i en normal ID.7 Tourer. Det vil sige 545 liter med bagsæderyglænet oppe, 605 liter, hvis bagsæderyglænet vippes frem, og hele 1.714 liter, når ryglænet er lagt helt ned.
Volkswagen oplyser, at rækkevidden skulle være op til 600 kilometer for ID.7 GTX Tourer.
Prisen er ikke kendt, men den kommer til salg i løbet af sommeren 2024, så forvent, at priserne bliver afsløret, før du rent faktisk kan bestille bilen.
Den elektriske GTI?
Volkswagen har tydeligvis ikke tænkt sig at lade Cupra være alene på markedet for ‘lommeraketter’, så de har peppet ID.3 op i en hottere GTX-version med op til 326 hk, og både ID.3 GTX og ID.7 GTX Tourer har adaptiv sportsundervogn med ekstra kraftige stabilisatorer og progressiv styring.
GTX-versionen kommer i to udgaver, GTX og GTX Performance. Med henholdsvis 286 og 326 hk. 6 og 5,6 sekunder fra 0 til 100 er de begge langt hurtigere end en standard iD.3.
ID.3 GTX fås kun med baghjulstræk, i hvert fald indtil videre, og ikke med firehjulstræk. Som man kunne forvente, når der står GTX bagpå.
Sportssæder og skarpere designdetaljer adskiller GTX fra standardversionen, og LED matrix-forlygter og 20-tommer dæk er standard. Den får også Volkswagens nye og meget bedre infotainmentsystem, som vi kender fra ID.7. Her er der faktisk også understøttelse af ChatGPT, som fungerer som en assistent, man kan spørge om alt muligt.
Prisen er endnu ikke fastlagt, men bilen kan bestilles til sommeren 2024, og levering starter i anden halvdel af 2024.