Med et kompakt fodaftryk, recirkulerede materialer og en helelektrisk drivlinje er Volvo EX30 et nået et pænt lille skridt på vejen mod et fuldelektrisk udvalg af Volvoer fra 2030. For da skal alle Volvoer være elektriske.
Den nye EX30 er, som man kan se, en kompakt SUV på 4,23 meter med enten baghjulstræk eller firehjulstræk. Det er også den hurtigste Volvo nogensinde med 0-100 km/t på 3,6 sekunder (!), hvis man vel at mærke vælger Twin Motor Performance-udgaven med to elmotorer og firehjulstræk.
Bilen blev lanceret i Milano og præsenteret af Volvos øverste chef, Jim Rowan.
Rækkevidde
EX30 leveres med tre drivlinjer, de to med baghjulstræk. Den ene er en Single Motor-udgave med et 49 kWt batteri (netto), som driver en 200 kW elmotor, og som har en rækkevidde på 344 km efter WLTP-standarden. Den er ingen sinke med 0–100 km/t på 5,7 sekunder.
Den anden med baghjulstræk kaldes Single Motor Extended Range og har en opgivet rækkevidde på 480 km fra et 64 kWt NMC-batteri, som kan lades med op til 153 kW. Her trækkes der lidt mere kraft ud af batteriet, og 0–100 km/t tager 5,3 sekunder.
Den kraftigere udgave med firehjulstræk hedder Twin Motor Performance, den har 315 kW (428 hk) og 543 Nm i drejningsmoment. Den er hurtigere, men har en kortere rækkevidde på 460 km fra det samme 64 kWt NMC-batteri.
Recirkulerede materialer
Men først lidt om miljøet. Som alle ved, udleder elektriske biler ikke CO2, men materialer, produktion og ikke mindst fragt belaster miljøet. Men en kompakt bil har ikke bare et mindre fodaftryk, den sætter også et mindre klimaaftryk.
Kompakt betyder en mindre mængde materialer, og Volvo har anvendt recirkulerede tekstiler: 17 procent recirkuleret plast, 17 procent recirkuleret stål og 25 procent recirkuleret aluminium i EX30. Genanvendelse med andre ord. Fabrikken, som producerer EX30, bruger ifølge Volvo 100 procent ren elektricitet, hvilket igen giver en mindre belastning af miljøet.
Soundbar
Her får man også trådløs Apple CarPlay, en vertikal 12,3-tommers skærm med Google midt på instrumentbrættet, en praktisk udtrækbar kopholder i to trin til en eller to kopper, og en soundbar fra Harman Kardon, som strækker sig over hele instrumentbrættet. Soundbaren skal ikke bare give bedre lyd, den frigør også plads til dørene til flere og større ting, og bilen får små og store opbevaringspladser overalt i den kompakte Volvo. Som de praktiske mobillommer i ryggen på forsæderne.
Lastekapacitet
Ja, den kan faktisk trække en anhænger. Op til 1.600 kilo for udgaven med firehjulstræk, og den kan tage en taglast på 75 kg. Bagagerumsvolumen er opgivet til 318 liter, inkl. 61 liter under gulvet, mere hvis man lægger bagsæderne ned. Foran er et syv liter stort rum til ladekabler.
Sikkerhed
EX30 er bl.a. udstyret med et døråbningsvarsel, som advarer føreren, hvis døren åbnes foran en forbipasserende cyklist eller anden trafikant. Den har også et varslingssystem, hvis chaufføren ikke er opmærksom eller falder i søvn bag rattet. Bilen har detektorer i rattet og sensorer bag rattet, som registrerer øjen- og ansigtsbevægelser ca. 13 gange i sekundet og advarer, hvis du bliver distraheret eller på anden måde uopmærksom.
EX30 har også fået et stærkere sikkerhedsbur og en ny airbag på indersiden af førersædet, som reducerer risikoen for hoved- og brystskader ved en kollision fra siden.
Sikkerhed har altid højeste prioritet, når vi designer vores biler. EX30 har flere nye løsninger inden for såvel aktive som passive sikkerhedssystemer, og bilen er et eksempel på, hvordan Volvo viser lederskab i den teknologiske udvikling af moderne bilsikkerhed,” siger Erik Trosby, markeds- og kommunikationschef hos Volvo Cars.
Kan bestilles nu
Volvo EX30 fås i tre udstyrsvarianter kaldet Core, Plus og Ultra, hvor Ultra er den bedst udstyrede med soundbaren fra Harman Kardon, 360 graders kamera, panoramatag, automatisk parkering og 19-tommers fælge. Core-udgaven er basisversionen, og med baghjulstræk og det mindste batteri på 49 kWt, starter den på 274.000 kroner.
Hvis man vil have det større batteri, øges prisen til 309.000 kroner, mens Twin Motor Performance med ‘alt’ i Ultra udstyrsvarianten havner på 381.000 kroner.
Det er ganske konkurrencedygtigt, især med tanke på at der er ret få kompakte elektriske SUV’er med firehjulstræk på markedet.
Levering
Til næste år kommer EX30 i en Cross Country-udgave med øget frihøjde, sort styling, beskyttelsesplader og lister i stål samt plastbeskyttelse langs hjulkasserne.
Volvo EX30 kan bestilles nu, og de første kunder kan forvente at få bilen leveret i 1. kvartal 2024.
Volvo egne nøgletal for EX30*:
- Dimensioner (L x B x H): 423 cm x 183 cm (uden spejle) x 155 cm
- Akselafstand: 2.650 mm
- Frihøjde: 165 mm
- Sæder: 5
- Motorydelser:
- Single Motor/Single Motor Extended Range: 200 kW, 272 hk, 343 Nm. Baghjulstræk
- Twin Motor Performance: 315 kW, 428 hk, 543 Nm. Firehjulstræk
- Acceleration 0–100 km/t:
- Single Motor: 5,7 sekunder
- Single Motor Extended Range: 5,3 sekunder
- Twin Motor Performance: 3,6 sekunder
- Topfart: 180 km/t (standard på alle nye Volvo-biler)
- Batteri:
- Single Motor: 51 kWh (brutto), 49 kWh (tilgængelig)
- Twin Motor Performance: 69 kWh (brutto), 64 kWh (tilgængelig)
- Estimeret forbrug:
- Single Motor Performance: 16,7 kWh/100 km
- Twin Motor Performance: 16,3 kWh/100 km
- Rækkevidde**:
- Single Motor: Op til 344 km iflg. WLTP (foreløbig ikke certificeret)
- Single Motor Extended Range: Op til 480 km iflg. WLTP (foreløbigikke certificeret)
- Twin Motor Performance: Op til 460 km iflg. WLTP (foreløbig ikke certificeret
- Maksimal ladeeffekt:
- 134 kW (Single Motor)
- 153 kW (Single Motor Extended Range og Twin Motor Performance).
- 10-80% på ca. 26 min.
- Bagagerum: 318 liter bag anden sæderække inkl. 61 liter under gulvet. Frunk 7 liter.
- Levering: De første biler forventes at komme til Skandinavien i første kvartal 2024.
- Priser*:
- EX30 Single Motor: Startpris på kr. 274.000.
- EX30 Single Motor Extended Range: Startpris på kr. 309.000.
- EX30 Twin Motor Performance: Startpris på kr. 381.000.
*midlertidige data
Hej
Det fremgår ikke hvad det er for type batteri der er monteret kørebatt.eks.LPF?
Og 12v eks.MGA?