TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

Nyhed

Volvo EX30 vist frem

Se billederne af Volvos nye baby.

Af / 25/08/2023 - 17:21
Volvo EX30 vist frem

Den er kompakt, lynhurtig og kører langt nok for de fleste. Men hvordan er Volvo EX30 egentlig? Er der plads til mennesker i den, hvad med bagagen, og hvordan er sæderne? Alt dette og meget mere vil vi forsøge at svare på. For vi har set den i virkeligheden og tjekket pladsen, sæderne, bagagerummet og mere.

Men først en lille genopfriskning for dem, der ikke husker Volvo EX30 fra lanceringen tidligere på foråret.

EX30 er Volvos mindste elbil, og den hurtigste af dem. Den er 423 cm lang og falder ind under kategorien kompakt crossover. Bilen, som er bygget i Kina, fås med baghjulstræk eller firehjulstræk og kan køre op til 480 kilometer på en enkelt opladning.
Den kan også bestilles nu, men leveres først i første kvartal af 2024.

Fra 340 til 480 km rækkevidde

IMG 9670
(Foto: Lasse Svendsen)

Volvos mindste laves i tre versioner og kommer i tre udstyrsniveauer. Indgangsmodellen med baghjulstræk har en elmotor på 200 kW eller 272 hk, et batteri på 51 kWh og en anslået rækkevidde på 340 km. Den kan faktisk trække anhængere på op til et ton og hurtigoplades med 134 kW.

Den fås også med et større batteri, en version med forlænget rækkevidde, som har 69 kWh til rådighed og en rækkevidde på op til 480 km. Her kan du oplade med op til 153 kW og trække 1.400 kg.

Annonce

Twin Performance

IMG 9685
(Foto: Lasse Svendsen)

Versionen med to motorer hedder Twin Performance og har en effekt på 315 kW eller 428 hk, og det er denne version, der klarer 0-100 km/t på 3,6 sekunder. Rækkevidden er estimeret til 460 km, og denne version kan trække 1600 kg. Alle kan bære 75 kg taglast, og bagagerummet har 318 liter lastrum. Der er også et lille rum til ladekabler og lignende.

Core, Plus og Ultra

pastedGraphic_2.png
(Foto: Lasse Svendsen)

Bilen er udstyret med en varmepumpe som standard fra extended range-udgaven. I Core-udstyrsversionen får du også high-performance-systemet, LED-forlygter, elspejle, sædevarme, ratvarme, parkeringskamera, adaptiv fartpilot og Volvos sikkerhedsudstyr som safety awareness og driver awareness.

(Foto: Lasse Svendsen)

Hvis du sætter kryds i Plus-boksen, får du også parkeringshjælp foran, et Harman Kardon-lydsystem med en soundbar langs hele instrumentbrættet, klimaanlæg med to zoner, trådløs mobilopladning, elektrisk bagklap, automatisk nedblændeligt bakspejl og Smart Storage-kopholdere og opbevaring foran.

Det allerøverste niveau hedder Ultra, og her er der flere tilføjelser. Blandt andet panoramatag, elektrisk sædejustering, firevejs lændestøtte, 360 graders kamera, op til 22 kW on-board oplader og park assist pro. Bortset fra indstigningsmodellen fås EX30 i fem farver.

pastedGraphic_3.png
(Foto: Lasse Svendsen)

Anhængertræk er ekstraudstyr

Bilen på billedet her er faktisk blå, tro det eller ej. Den fås også med 20-tommer hjul, hvor 18 og 19 er standard, og med interiøret betrukket i et ret smagfuldt gråt uldstof. Tilbehøret omfatter anhængertræk, lastholder, børnesæder, tagboks og solskærm til panoramataget.

Volvo sælger EX30 med fem års garanti, eller 100.000 kilometer, og otte års batterigaranti, op til 160.000 kilometer. En femårig serviceaftale, maks. 100.000 km, er også inkluderet og omfatter sliddele som f.eks. bremseklodser.

pastedGraphic_4.png
(Foto: Lasse Svendsen)

Der er relativt god plads her takket være den lange akselafstand. Forsæderne på udstillingsbilen var elektriske med lændestøtte. De støttede ryg og lår godt, og det var nemt at finde en god siddestilling. Rattet kan justeres i højden og længden, og udsynet er godt.

Der er store lommer i dørene, som ikke har højttalere eller armlæn, der optager plads. Mellem sæderne har bilen smart opbevaring med udtrækkelige kopholdere, et stort rum nedenunder med låg og trådløs opladning af mobiltelefonen.

Der er kun én skærm i EX30, og den sidder i midterkonsollen i bedste Tesla-stil. På bagsædet opdager man hurtigt, at siddekomforten er fremragende, men at der ikke er meget plads til voksne ben. Hvis forsædet ikke er sænket helt ned og for langt tilbage, kan man sidde behageligt. Det kræver dog, at personen på forsædet ikke er høj.

Volvos egne nøgletal for EX30*:

  • Dimensioner (L x B x H): 423 cm x 183 cm (uden spejl) x 155 cm
  • Akselafstand: 2650 mm
  • Frihøjde: 165 mm
  • Sæder: 5
  • Motorydelse:
    • Single Motor/Single Motor Extended Range: 200 kW, 272 hk, 343 Nm. Baghjulstræk
    • Twin Motor Performance: 315 kW, 428 hk, 543 Nm. Firehjulstræk
  • Acceleration 0–100 km/t:
    • Single Motor: 5,7 sekunder
    • Single Motor Extended Range: 5,3 sekunder
    • Twin Motor Performance: 3,6 sekunder
  • Topfart: 180 km/t (standard på alle nye Volvo-biler)
  • Batteri:
    • Single Motor: 51 kWh (brutto), 49 kWh (tilgængeligt)
    • Twin Motor Performance: 69 kWh (brutto), 64 kWh (tilgængeligt)
  • Anslået forbrug:
    • Single Motor Performance: 16.7 kWh/100km
    • Twin Motor Performance: 16,3 kWh/100km
  • Rækkevidde*:
    • Single Motor: Op til 344 km efter WLTP (endnu ikke certificeret)
    • Single Motor Extended Range: Op til 480 km efter WLTP (endnu ikke certificeret)
    • Twin Motor Performance: Op til 460 km efter WLTP (endnu ikke certificeret)
  • Maksimal ladeeffekt: 134 kW (Single Motor) og 153 kW (Single Motor Extended Range og Twin Motor Performance). 10-80% på ca. 26 min,
  • Bagagerum: 318 liter bag anden sæderække – herunder 61 liter under gulvet. Frunk 7 liter.
  • Levering: De første biler ventes at kunne leveres i første kvartal næste år.
  • Priser*:
    • EX30 Single Motor: Startpris på kr. 274.000.
      EX30 Single Motor Extended Range: Startpris på kr. 309.000.
      EX30 Twin Motor Performance: Startpris på kr. 381.000.

*foreløbige oplysninger

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kia EV6 GT bliver endnu vildere

Første officielle billeder af Xiaomi YU7

Jaguars nye identitet forvirrer

Her er Xiaomis næste elbil

CarPlay 2: Sådan bliver fremtidens 'Apple-bil'

Hyundais nye kæmpe-SUV er klar

Klassisk Bentley veteranmodel vender tilbage som elbil

Er ny kinesisk elbil verdens hurtigste?

Suzuki og Toyota samarbejder om elektrisk SUV

Batmobilen er til salg

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025