Den elektriske efterfølger til den store XC90 kan blive storfamiliens drømmebil. Den helelektriske SUV deler platform med den nyligt lancerede Polestar 3, og den kender vi allerede alle tekniske data på. Volvo EX90 bliver ikke meget anderledes. De udvendige mål er ret ens, ligesom drivlinjen og batterikapaciteten. Altså firehjulstræk med to elmotorer og en rækkevidde på op til 600 km fra et batteri med en nettokapacitet på 107 kW.
Man kan godt sige, at EX90 ligner Polestar 3, men der er åbenlyse forskelle. Volvos udgave er mere konservativ, læner sig mere op ad XC90 og har en mere lige taglinje og plads til en tredje sæderække, der giver plads til op til syv passagerer.
Hvis du ser nærmere på bilen, kan den minde om en forlænget XC40. Det lodrette kølergitter er lukket, flankeret af Volvos pixellys. Bagklappen er let skrånende, rummer 655 liter indvendigt og er indrammet af Volvos nye signaturlygter, der følger karrosserilinjerne bagpå.
Pris og tilgængelighed
EX90 starter ved 955.000 kroner i Twin Ultra-versionen og så er service og vedligeholdelse inkluderet i prisen.
Bilen kan bestilles fra i dag på Volvos hjemmeside eller hos en Volvo-forhandler, men den kan først leveres i andet kvartal 2024.
Modeller
Bilen vil i første omgang være tilgængelig i to versioner, EX90 Twin og Twin Performance med enten 300 kW/408 hestekræfter og 770 Nm drejningsmoment til Twin-versionen og 517 hk til Twin Performance. Den giver en ydeevne fra 0-100 km/t for Twin på respektable 59 sekunder og 4,9 sekunder for Twin Performance-udgaven.
Begge er forsynet med et 107 kWt batteri, som giver en rækkevidde på 585 km for Twin og 580 km for Twin Performance. Volvo siger, at det anslåede forbrug er 20,9 kWh/100 km for Twin og 21,1 kWh/100 km for Twin Performance.
Den kan hurtiglades med op til 250 kW, eller 11 kW fra AC-ladere. Bilen er også forberedt for tovejs-ladning.
Vitale mål
Volvo EX90 er 503 cm lang, 174 cm høj og 196 cm bred, og den tager op til 2.200 kg anhængervægt. Syv sæder er standard, og når bageste række ikke er opslået, er der 665 liters bagagerum bagi. Derudover er der 34 liter i funken foran. Med tredje række opslået falder bagagevolumen til 310 liter. Inklusive 65 liter under bagagerumsgulvet.
Radar og kameraer passer på dig
Eftersom vi taler om en Volvo, er sikkerheden i højsædet. Det er den mest avancerede Volvo nogensinde med det bedste i sikkerhedssystemer. Som kameraer og sensorer i rattet, der overvåger, om føreren er distraheret, træt eller uopmærksom. Passagererne bliver også passet på, der er f.eks. sensorer til at forhindre, at eksempelvis sovende børn eller kæledyr bliver glemt i bilen.
På ydersiden er der et sensorsystem med otte kameraer, fem radarer, 16 ultralydssensorer og en lidar-sensor, som overvåger trafikbilledet for at undgå ulykker.
Bose- eller Bowers & Wilkins-anlæg
Volvo EX90 bliver udstyret med blandt andet 21″ fælge, 22″ fås som ekstraudstyr, infotainment fra Google, luftaffjedring, panoramatag, massagesæder foran, og Volvos nye og avancerede sikkerhedssystemer med adaptiv fartpilot, head-up display, 360 kamera og blindvinkel-advarsel.
Den kan leveres med et lydanlæg fra Bose, men man kan også opgradere til et anlæg fra Bowers & Wilkins, med 25 højtalere og Dolby Atmos.
Foreløbige data for Volvo EX90:
- Mål: (L x B x H): 503 cm x 196,4 cm (uden spejl) x 174 cm
- Akselafstand: 2.985 mm
- Frihøjde: 208 mm
- Sæder: 7
- Motorydelse:
- Twin: 300 kW, 408 hk, 770 Nm. Firehjulstræk.
- Twin Performance: 380 kW, 517 hk, 910 Nm. Firehjulstræk
- 0–100 km/t:
- Twin: 5,9 sekunder
- Twin Performance: 4,9 sekunder
- Tophastighed: 180 km/t (standard på alle nye Volvo-biler)
- Batterikapacitet: 111 kWh (brutto), 107 kWh (tilgængelig)
- Estimeret energiforbrug:
- Twin: 20,9 kwh/100km
- Twin Performance: 21,1 kwh/100km
- Rækkevidde:
- Twin: 585 km (WLTP, endnu ikke certificeret)
- Twin: Performance 580 km (WLTP, endnu ikke certificeret)
- Maksimal ladeeffekt: 250 kW (10-80% på ca. 30 min.), 10-100% på ca. 55 min.
- Indbygget oplader: 11 kW
- Bagagevolumen: 655 liter bag 2. sæderække, 310 liter bag 3. sæderække, frunk 34 liter
Billedgalleri
Læs også:
Volvo XC40 Recharge
Helelektrisk Volvo XC40 Recharge
Volvos første elbil har alt, hvad der skal til for at blive en bestseller, men der er et par ting, man skal være opmærksom på.