TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

Nyhed

WAE Elysia: Længere rækkevidde med samme batteri

WAE hævder, at deres Elysia-software øger elbilers rækkevidde med 20 procent - uden at reducere ydelsen.

Af / 12/09/2023 - 11:20
WAE Elysia: Længere rækkevidde med samme batteri

Kapløbet om bedre batterier er kun lige begyndt. I det ene hjørne har vi dem, der forsøger sig med solid state-batterier, og i det andet har vi dem, der tror mere på at forbedre den eksisterende lithium-ion-teknologi. Det ser ud til, at de første batterier, der når masseproduktion, bliver litium-ion-batterier med en høj koncentration af silicium i anoden. I første omgang ser vi nok på en kapacitetsforøgelse på omkring 20 procent.

Men så er der WAE og deres intelligente softwarebaserede system, Elysia. De hævder, at det øger kapaciteten med 20 procent. Uden at gøre andet ved batteriet end at give det en ny styringssoftware.

WAE Elysia (2)
(Foto: WAE)

Elysia = kunstig intelligens

Det hele er baseret på kunstig intelligens (AI) og algoritmer, der maksimerer batteriets ydeevne. Et af de vigtigste aspekter er, at batteriet kan modtage mere af den energi, der kommer fra regenerativ bremsning, og også ved at være i stand til at øge den anvendelige energi i batteriet. Med andre ord minimeres den sikkerhedsmargin, som i øjeblikket er på plads for at øge batteriets levetid.

WAE hævder, at Elysia-teknologien gør en sådan sikkerhedsmargin unødvendig, og at næsten al batteriets energi kan udnyttes. Teknologien overvåger hele tiden batteriet og skulle være i stand til at optimere batteriets levetid.

En god bonus er, at teknologien også optimerer opladningen, så man kan opretholde en højere opladningshastighed under større dele af opladningen.

Annonce
Læs også Snart kan de oplade 400 km på fem minutter Nye batterier bliver billigere og bedre, og fjerner al rækkeviddeangst. Og de kommer, før du ved det.

Til motorsport

WAE Elysia er i bund og grund en batteriteknologi rettet mod motorsport, og ifølge producenten er teknologien allerede blevet bekræftet gennem “en topserie” i motorsport, uden at specificere hvilken serie.

I motorsport er der et ønske om at køre elektrisk, men vægten er et af problemerne. Med Elysias teknologi kan man fjerne 19-20 procent af battericellerne og dermed reducere vægten ganske betragteligt, mens man stadig bevarer ydeevne, kilometertal og levetid.

Læs også 1.000 kilometer Toyota vil fordoble rækkevidden inden 2026 og vil tilbyde flere batterityper til forskellige behov.

Kommer det snart ud til forbrugerne?

Man forestiller sig også, at teknologien kan finde vej til forbrugermarkedet. Det vil gøre det mindre vigtigt at reducere vægten, men mere vigtigt at øge kilometertallet i stedet.

De næste par år bliver spændende. Vi forventer at se en stigning fra den nuværende rækkevidde på 400-500 km til 600-800 km i forholdsvis overkommelige prisklasser.

De mest almindelige elektriske familiebiler har i dag en opgivet rækkevidde på op til 500 kilometer. Det bliver mere og mere almindeligt at se 600 km. Men det er WLTP-tal, som sagtens kan skrælles 10-15 procent af om sommeren og endnu mere om vinteren.

Mere info: wae.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kia EV6 GT bliver endnu vildere

Første officielle billeder af Xiaomi YU7

Jaguars nye identitet forvirrer

Her er Xiaomis næste elbil

CarPlay 2: Sådan bliver fremtidens 'Apple-bil'

Hyundais nye kæmpe-SUV er klar

Klassisk Bentley veteranmodel vender tilbage som elbil

Er ny kinesisk elbil verdens hurtigste?

Suzuki og Toyota samarbejder om elektrisk SUV

Batmobilen er til salg

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025