Kapløbet om bedre batterier er kun lige begyndt. I det ene hjørne har vi dem, der forsøger sig med solid state-batterier, og i det andet har vi dem, der tror mere på at forbedre den eksisterende lithium-ion-teknologi. Det ser ud til, at de første batterier, der når masseproduktion, bliver litium-ion-batterier med en høj koncentration af silicium i anoden. I første omgang ser vi nok på en kapacitetsforøgelse på omkring 20 procent.
Men så er der WAE og deres intelligente softwarebaserede system, Elysia. De hævder, at det øger kapaciteten med 20 procent. Uden at gøre andet ved batteriet end at give det en ny styringssoftware.
Elysia = kunstig intelligens
Det hele er baseret på kunstig intelligens (AI) og algoritmer, der maksimerer batteriets ydeevne. Et af de vigtigste aspekter er, at batteriet kan modtage mere af den energi, der kommer fra regenerativ bremsning, og også ved at være i stand til at øge den anvendelige energi i batteriet. Med andre ord minimeres den sikkerhedsmargin, som i øjeblikket er på plads for at øge batteriets levetid.
WAE hævder, at Elysia-teknologien gør en sådan sikkerhedsmargin unødvendig, og at næsten al batteriets energi kan udnyttes. Teknologien overvåger hele tiden batteriet og skulle være i stand til at optimere batteriets levetid.
En god bonus er, at teknologien også optimerer opladningen, så man kan opretholde en højere opladningshastighed under større dele af opladningen.
Til motorsport
WAE Elysia er i bund og grund en batteriteknologi rettet mod motorsport, og ifølge producenten er teknologien allerede blevet bekræftet gennem “en topserie” i motorsport, uden at specificere hvilken serie.
I motorsport er der et ønske om at køre elektrisk, men vægten er et af problemerne. Med Elysias teknologi kan man fjerne 19-20 procent af battericellerne og dermed reducere vægten ganske betragteligt, mens man stadig bevarer ydeevne, kilometertal og levetid.
Kommer det snart ud til forbrugerne?
Man forestiller sig også, at teknologien kan finde vej til forbrugermarkedet. Det vil gøre det mindre vigtigt at reducere vægten, men mere vigtigt at øge kilometertallet i stedet.
De næste par år bliver spændende. Vi forventer at se en stigning fra den nuværende rækkevidde på 400-500 km til 600-800 km i forholdsvis overkommelige prisklasser.
De mest almindelige elektriske familiebiler har i dag en opgivet rækkevidde på op til 500 kilometer. Det bliver mere og mere almindeligt at se 600 km. Men det er WLTP-tal, som sagtens kan skrælles 10-15 procent af om sommeren og endnu mere om vinteren.
Mere info: wae.com