Støvsugere, droner, mobiltelefoner, luftfugtere. Listen over, hvad Xiaomi producerer, er lang som et ondt år. Det er næsten nemmere at spørge, hvad den kinesiske producent ikke laver. Indtil for nylig kunne du føle dig sikker på, at du havde ret, hvis du svarede elbiler. Nuvel, det kan du ikke længere!
Xiaomi har netop søgt om at få lov til at sælge sin første elbil i Kina, med navnet SU7. Bilen vil blive produceret af det statsejede Beijing Automotive Industry Holding Co. (BAIC), som er en af landets største bilproducenter.
Xiaomi SU7 med RWD og AWD
Xiaomi SU7 er en sedan, som leveres i en baghjulstrukket version med en enkelt 220 kW motor, og en firehjulstrukket version med dobbeltmotorer – til i alt 495 kW (220 kW + 275 kW). Oversat til hestekræfter er tallet 663, hvilket er over 200 hk mere end Tesla Model Y Performance.
Den baghjulstrukne version får et LFP-batteri fra BYD, vejer 1980 kilo og har en tophastighed på 210 km/t. Det topspecificerede firehjulstrækker får et lithium-NMC-batteri fra CATL, vejer 2205 kilo og har en (endnu) mere Autobahn-venlig tophastighed på 265 km/t. Denne fås også med en aktiv hækspoiler, som justerer vinklen efter hastigheden.
LiDAR
Den mest topudstyrede variant har en LiDAR-sensor til flere autonome funktioner, og i B-stolpen er der et kamera til den blinde vinkel, men som måske også kan bruges til at låse bilen op via ansigtsgenkendelse.
Infotainment-delen bruger Xiaomis eget styresystem, HyperOS. Hvilket skulle være en sømløs forlængelse af en mobiltelefon med samme styresystem.
OTA-opdateringer og avanceret stemmestyring er en selvfølge, og ligeså optimering af batteriets ydeevne (f.eks. opvarmning) inden opladning.
Næppe til Europa
Det forventes at den første leverance af Xiaomi SU7 kommer i februar 2024. Eftersom BAIC imidlertid kun producerer til det kinesiske marked, er der ikke meget, der tyder på, at bilen vil komme til Europa. Men i Kina forventes den i hvert fald at få en startpris på omkring 20.000 dollars for basisudgaven af baghjulstrækkeren.