Ved dagens SHE-messe i Oslo Spektrum kunne man få et glimt af kinesiske Xpengs nyeste elbil – den mellemstore SUV Xpeng G6. Bilen er en direkte konkurrent til populære modeller som Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 / ID.5 og Skoda Enyaq i det stadigt voksende og konkurrenceprægede elektriske SUV-segment.
G6 har en akselafstand på 289 cm, hvilket giver masser af plads i kabinen i den 4,75 meter lange bil. Begge tal er næsten på millimeteren identiske med Tesla Model Y, som tydeligvis har været en inspiration i designet af G6.
Rummeligt bagagerum
Bagagerummet på 571 liter er rummeligt, ligesom i Skoda Enyaq Coupé RS. Formen ligner også, men Xpeng G6 har en mere indbydende front med en lysstribe højt oppe på fronten sammen med de større kørelys på hver side af den lavt placerede kølergrill. Personligt kan jeg godt lide udseendet på G6.
Xpeng har arbejdet meget med chassiset for at give G6 gode køreegenskaber. Batteripakken er integreret i chassiset for at få et lavere tyngdepunkt og frigøre plads i kabinen (5% vertikal pladsbesparelse), hvilket især er mærkbart ved bagsæderne. Det giver også bilen en endnu mere stabil og krængningsfri opførsel på vejen.
Premium
Xpeng hævder, at G6 har en virkelig god byggekvalitet og premium-materialer overalt i bilen. Den udstillede bil var lakeret i en stærkt orangerød metallak, som viste en antydning af et lilla skær, da vi lyste på den med en lommelygte. Interiøret var dog svært at bedømme i det dunkle Spektrum-lokale, men bilen har ventilerede lædersæder og stof på de “rigtige” steder. Meget lav plastikfornemmelse trækker op.
Imponerende hurtiglading
G6 har en imponerende ladekapacitet på 280 kW, hvilket skulle give 10-80 procent opladning på bare 20 minutter. Rækkevidden er opgivet til 550 kilometer i versionen med firehjulstræk. I Skandinavien fås bilen kun i to varianter: Standard Range med baghjulstræk og Performance med firehjulstræk. Sidstnævnte klarer 0-100 km/t på 4,1 sekunder. Kraftfuldt. Nyttelasten spænder fra 420-453 kg afhængigt af versionen.
Fuldt udstyret
Uanset hvilken variant, du vælger, er den “fuldt udstyret”; det eneste, du kan betale ekstra for, er lak og et ekstra sæt hjul. Det betyder, at du får et Xopera lydanlæg med 18 højttalere, subwoofer og 960 watt forstærkereffekt, varmepumpe og det digitale førerassistentsystem Xpilot med i prisen.
Samt 50 watt trådløs opladning med plads til to mobiler på samme tid.
Ikke LiDAR eller Matrix-lys
I Kina er bilen udstyret med LiDAR, men det er udeladt på den europæiske version. En unødvendig omkostning i betragtning af det lave niveau af selvkørsel, som den konservative lovgivning tillader, får vi at vide.
Det er blevet en selvfølge, at biler i dag har LED-kørelys, og det gælder også G6. Men hvor mange af konkurrenterne har Matrix-lys med dæmpbare zoner, har G6 det ikke. I den henseende overgås Xpeng af de fleste af sine konkurrenter. Vi nævner i flæng: Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron, Ford Mustang Mach-E (og den kommende Explorer), NIO EL6 og Tesla Model Y. Også de nyeste udgaver af Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5 har det nu.
7 års garanti
Xpeng giver sine modeller hele 7 års garanti eller 160.000 km, hvilket må siges at være blandt de bedste i branchen. G6 vil også kunne trække en trailer på 1.500 kg og have en taglast på 75 kg.
Xpeng G6: Pris og tilgængelighed
Xpeng G6 vil blive lanceret i tredje kvartal. Prisen vil blive afsløret på et tidspunkt inden da, men vi hørte, at de “ser frem til” at afsløre, hvor “konkurrencedygtig” prisen vil være.
Bilen virker i hvert fald konkurrencedygtig og veludstyret, men i et meget konkurrencepræget segment bliver prisen helt sikkert afgørende for, hvor succesfuld den bliver. Vi venter i spænding!
Mere info: xpeng.com
Hej Lyd og Billede
Fin og velskrevet artikel.
Virkelig spændende at se og læse om denne nye bil.
Håber at I også vil skrive endnu en artikel om Xpeng G6 når i har haft mulighed for at prøve kører den.
I artikkel skriver I at der kommer 2 varianter i Skandinavien. Umiddelbart så er det muligt at vælge imellem 3 varianter de 2 nævnte i artiklen og så en long range version der har baghjulstræk og en anslået rækkevidde på 570 km.
Bestemt 3 interessante modeller.
Ser frem til jeres anmeldelse af bilen efter en test kørsel.
Vh. Peter