TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Xpeng G6 får lynopladning og 600 km rækkevidde

Har især én konkurrent i kikkertsigtet.

Af / 20/04/2023 - 19:54
Xpeng G6 får lynopladning og 600 km rækkevidde

Selvom vi endnu ikke kender prisen, er der meget der tyder på, at Xpeng G6 har alt, hvad der skal til for at blive en bestseller. Den 4,75 meter lange SUV har set sig varm på samme markedssegment, som lige nu domineres af Tesla Model Y og Volkswagen ID.5 og ID.4.

Xpeng G6 blev lanceret på den store bilmesse i Shanghai, som blev domineret af kinesiske elbiler, og netop denne bil kan måske få skeptikere angående kinesiske biler til at skifte mening.

Den er nemlig kommet rigtig langt med sin avancerede teknologi ombord, såsom 800 Volts arkitektur med chassis-integreret batteriteknologi på Xpengs nye SEPA 2.0-platform. En fleksibel og meget skalérbar platform, der også løser et af de problemer, som mange kinesiske elbiler ellers har haft – nemlig opladningshastighed.

2
Foto: Xpeng

800V-arkitekturen giver dig nemlig 300 km rækkevidde med kun 10 minutters lynopladning ifølge Xpeng, som oplyser, at rækkevidden er tæt på 600 km.

Den har en vis grad af selvkørsel med operativsystemet XNGP og en ny version af ADAS (Advanced Driver Assistance System), og ifølge producenten kan den med OTA-opdateringer blive fuldstændig selvkørende.

Annonce

Panoramatag og ventilerede sæder

5
Foto: Xpeng

“G6 er en intelligent bil, der er skabt takket være Xpengs teknologiske forspring og ubarmhjertige jagt på innovation, som fortsætter med at sætte nye standarder,” sagde He Xiaopeng, bestyrelsesformand og CEO i Xpeng. Han tilføjer, at “vores mål er at omdefinere mobilitetsoplevelser for en bred kundebase takket være strømlinede konfigurationer, enestående ydelse, en opslugende brugeroplevelse, og effektivisering af produktforbedringer.”

XX8-1-989x291 XX10-989x738 XX11-989x550
<
>

Den indvendige kabinestørrelse ser ud til at være på linje med konkurrenterne. Akselafstanden på 289 cm fortæller os i hvert fald, at der bør være god benplads på bagsædet.

Xpeng G6 leveres med rat i nappa-læder, og klimaanlægget har luftekanaler, som man styrer fra den 15-tommer store skærm foran. Den kan også leveres med forsæder med ventilation, varme, og elektronisk sædeindstilling med hukommelsesfunktion og velkomstfunktion, der flytter sædet for at give bedre benplads.

Effekt, bagagevolumen og ydeevne er ukendt, men der vil helt sikkert komme flere opdateringer om bilen, inden den rammer vejene i sommeren 2024.

3
Motoriseret bagklapspoiler. Foto: Xpeng

Læs også:

Nye elbiler i 2023

De 30 vigtigste elbiler.

Læs mere
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Suzuki og Toyota samarbejder om elektrisk SUV

Batmobilen er til salg

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025

Afsløret: Folke-SUV'en Skoda Elroq

700 km rækkevidde!

Mere effektive Tesla-batterier kommer i 2026

Ny Peugeot E-408

Kompakt Skoda Elroq klar til det danske marked

Dyr terrængående elcykel skal matche dyr elektrisk SUV

Elscooter til terrænet

Nissan vil skabe en elektrisk GT-R