Selvom vi endnu ikke kender prisen, er der meget der tyder på, at Xpeng G6 har alt, hvad der skal til for at blive en bestseller. Den 4,75 meter lange SUV har set sig varm på samme markedssegment, som lige nu domineres af Tesla Model Y og Volkswagen ID.5 og ID.4.
Xpeng G6 blev lanceret på den store bilmesse i Shanghai, som blev domineret af kinesiske elbiler, og netop denne bil kan måske få skeptikere angående kinesiske biler til at skifte mening.
Den er nemlig kommet rigtig langt med sin avancerede teknologi ombord, såsom 800 Volts arkitektur med chassis-integreret batteriteknologi på Xpengs nye SEPA 2.0-platform. En fleksibel og meget skalérbar platform, der også løser et af de problemer, som mange kinesiske elbiler ellers har haft – nemlig opladningshastighed.
800V-arkitekturen giver dig nemlig 300 km rækkevidde med kun 10 minutters lynopladning ifølge Xpeng, som oplyser, at rækkevidden er tæt på 600 km.
Den har en vis grad af selvkørsel med operativsystemet XNGP og en ny version af ADAS (Advanced Driver Assistance System), og ifølge producenten kan den med OTA-opdateringer blive fuldstændig selvkørende.
Panoramatag og ventilerede sæder
“G6 er en intelligent bil, der er skabt takket være Xpengs teknologiske forspring og ubarmhjertige jagt på innovation, som fortsætter med at sætte nye standarder,” sagde He Xiaopeng, bestyrelsesformand og CEO i Xpeng. Han tilføjer, at “vores mål er at omdefinere mobilitetsoplevelser for en bred kundebase takket være strømlinede konfigurationer, enestående ydelse, en opslugende brugeroplevelse, og effektivisering af produktforbedringer.”
Den indvendige kabinestørrelse ser ud til at være på linje med konkurrenterne. Akselafstanden på 289 cm fortæller os i hvert fald, at der bør være god benplads på bagsædet.
Xpeng G6 leveres med rat i nappa-læder, og klimaanlægget har luftekanaler, som man styrer fra den 15-tommer store skærm foran. Den kan også leveres med forsæder med ventilation, varme, og elektronisk sædeindstilling med hukommelsesfunktion og velkomstfunktion, der flytter sædet for at give bedre benplads.
Effekt, bagagevolumen og ydeevne er ukendt, men der vil helt sikkert komme flere opdateringer om bilen, inden den rammer vejene i sommeren 2024.