BMW har for nylig afsløret nye detaljer om deres kommende helelektriske SUV, BMW iX. Og det skorter ikke på futuristiske detaljer i den nye firehjulstrækker, der skal udfordre populære konkurrenter som Audi e-tron og Mercedes EQC.
BMW iX bygger på en helt ny designplatform, der er baseret på konceptbilen BMW iNEXT, med fokus på bæredygtighed, køreglæde, alsidighed og luksus. Den får bl.a. et helt nyt infotainment- og ditto operativsystem (iDrive 8), og kan udstyres med kraftige lydanlæg fra velkendte leverandører som Harman Kardon og Bowers & Wilkins.
Ny generation BMW iDrive
BMW iX er den første BMW-model, der er forberedt til 5G. Det åbner for hurtig kommunikation og trådløse opdateringer samt computerkraft nok til autonome (dvs. selvkørende) funktioner. Apple CarPlay og Android Auto bliver standard, og BMW vil også tilbyde et Wi-Fi-hotspot via 5G-mobilforbindelsen.
Med iX introducerer BMW også et designkoncept, som de kalder Shy Tech, hvor de fokuserer på at reducere antallet af betjeningsknapper og skærme til fordel for touch-flader. Alt sammen for at give et mere stilrent interiør med mindre visuel støj. Helt minimalistisk bliver den dog ikke: Instrumentbrættet er domineret af den nye og ekstra brede skærm BMW Curved Display, der er sat sammen af en 12,3 tommers informationsskærm og en 14,9 tommers kontrolskærm i én sømløs, buet flade.
Det velkendte iDrive-hjul til infotainment-systemet finder man stadig på midterkonsollen, mens navigationssystemet er skybaseret for sømløs og smidig brug og opdatering. Bagsædepassagererne kan nyde godt af integrerede tablet-holdere samt selvfølgelig USB-ladeporte.
Surround-anlæg fra B&W
Som standard leveres iX med et lydanlæg med 12 højttaler-enheder og 205 watt. Det kan imidlertid opgraderes til et Harman Kardon surround-anlæg med 665 watt og 18 højttalere (inklusive fire indbygget i nakkestøtterne) – plus et par subwoofere monteret under bagsæderne som tilvalg.
De virkelig audiofile kørere anbefales imidlertid at vælge Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System, som skulle tage lydoplevelsen til en ny dimension. B&W-anlægget byder på i alt 30 højttalere, hvoraf otte er integreret i nakkestøtterne foran og bagi. Derudover skal det have en særlig 4D-lydfunktion, der bidrager med fysiske vibrationer i forsæderne.
Dermed er der for alvor lagt op til koncertoplevelser i BMW iX. Vi har tidligere stiftet bekendt med et lignende anlæg i BMW X5, og det lyder virkelig saftigt!
Modeller
Basismodellen i BMW iX-familien bliver BMW iX xDrive40. Med en rækkevidde på over 400 km vil den dække det daglige behov for de fleste. BMW iX xDrive50 får både mere effekt og længere rækkevidde med sine mere end 500 hk og over 600 km rækkevidde.
Begge modeller har en motor på hver aksel og firehjulstræk som standard. BMW iX xDrive50 har også adaptiv luftaffjedring som standard. Den maksimale anhængerkapacitet anslås til 2.500 kg, og det er muligt at montere en tagboks.
Priser og tilgængelighed
Produktionen af BMW iX starter til sommer, og de første biler forventes at blive tilgængelige til efteråret.
BMW har forudspecificeret “Fully Charged”-versioner af de to modeller med en masse populært udstyr – men kun standardanlæg: Hvis du vil have Harman Kardon- eller B&W-lydanlæg, må du betale ekstra. Hvor meget ved vi desværre ikke endnu.
Model | BMW iX xDrive40 | BMW iX xDrive50 |
Startpris | 719.500 kr. | 929.500 kr. |
Fully Charged Edition | 850.000 kr. | 1.060.000 kr. |