Man siger, at tiden flyver, når man har det sjovt, og netop hvor sjovt det har været, er det, man husker efter 30 år.
Det startede i 1992 som et blad med det velklingende navn TV/SAT – for folk med parabolantenne, der skulle indstilles – men er med tiden blevet et nordisk magasin om forbrugerelektronik både på tryk og på nettet ved navn Lyd & Billede.
For 30 år siden fandtes der hverken fladskærme eller hjemmebiograf. Dengang var 28 tommer stort for et TV – for slet ikke at tale om 32 tommer, som kostede en månedsløn eller to. Lyden kom fra to højttalere i stereo, men da TV’et ikke havde nogen lydudgang, kunne man ikke koble stereoanlægget sammen med TV’et.
Siden da er markedet revolutioneret med teknologi, som ingen havde forestillet sig i 1992. Dengang var TV’et lige så dybt, som det var bredt, opløsningen var latterligt lav i forhold til nutidens 4K- og 8K-TV’er, mobiltelefoner kunne kun bruges til at tale i telefon med, og film var noget, man lejede på VHS i udvalgte kiosker.
De første tests blev lavet i stuen hjemme hos journalisterne, som var en blanding af freelancere og fastansatte. Grundlæggerne Cathrine og Richard Badendyck skabte sammen med Terje Johansen et produkt, der skilte sig ud fra tidens typiske hi-fi-magasiner. Der var næsten ingen, der testede TV’er, og VHS-afspillere ville hi-fi-magasinerne ikke røre med en ildtang.
Mens de første år var præget af en ukuelig iværksætterånd, med en salig blanding af TV, hi-fi og teknologi, var man hurtigt ude med tests af nye formater og produktkategorier.
Da surround-sound stadig var et ukendt begreb for mange, greb redaktionen ivrigt muligheden for at skrive om dette nye stofområde, som ingen på det tidspunkt havde den fjerneste anelse om rækkevidden af.
Med DVD-afspillernes indtog i 1997 begyndte en ny æra for både bladet og markedet. Interessen for hjemmebiograf, som vi kalder det, var lunken i starten, men omkring årtusindskiftet eksploderede efterspørgslen, og læserne kunne simpelthen ikke få nok af hjemmebiotests.
Sammen med TV, hi-fi og satellitkoordinater dækkede bladet – der nu havde skiftet navn til Lyd & Billede – et stort behov for information, og læsertallene røg i vejret.
Internettet, som vi kender det i dag, fandtes ikke, og man måtte ty til kioskernes bladhylder for at finde de råd og informationer, der i dag er lettilgængelige på nettet.
Årtusindskiftet
I begyndelsen af 2000’erne var hjemmebiograf et veletableret fænomen, og markedet virkede umætteligt.
Læsernes feedback var ikke til at tage fejl af. De kunne simpelthen ikke få nok af tests af surround-receivere og -højttalere. Efterhånden også projektorer og senere fladskærme. Ikke af den type, vi kender i dag, med ultratynde rammer og mange megapixel opløsning. Nej, dengang var fladskærmene langtfra flade, opløsningen var grotesk lav, og lyden endnu dårligere end fra de tykke billedrørs-TV’er.
Omtrent samtidig skete der en revolution på fotomarkedet, og pludselig ville alle læse om digitalkameraer. Dem begyndte vi at teste det, da 2 megapixel i et kamera var meget.
Det fik vi meget skældud for af hi-fi-læserne, der ikke kunne forstå, hvad kameraer havde at gøre i et hi-fi-magasin, men sandheden er, at Lyd & Billede aldrig bare var et hi-fi-magasin. Det var og er et blad – og nu også en website – om forbrugerelektronik og ny teknologi.
Kameramarkedet oplevede en eventyrlig vækst, og læserne fulgte efter med et umætteligt behov for mere viden. Pludselig var kameramarkedet mangedoblet, og digitalkameraer blev en guldgrube for en branche, der altid leder efter den næste ting at sælge til forbrugerne.
Den kom, da Apple lancerede den første iPhone i 2007. Mobiltelefonerne begyndte at få brugbare kameraer, og alle skulle pludselig have en ny smartphone med det bedste kamera, man kunne opdrive. Siden da har mobil været en vigtig del af det redaktionelle miks, som nu også omfattede computere, der var nødvendige for at få billederne ud af kameraerne og ind i en printer.
Lyd & Billede i Norden
Igen fik vi skældud af de læsere, som kun interesserede sig for forstærkere og højttalere, men protesterne aftog, i takt med at antallet af læsere steg. Det samme gjorde antallet af medarbejdere, og sidst i 00’erne blev redaktionen udvidet med journalister fra alle tre skandinaviske lande, og vi udgav Lyd & Billede i både Norge, Sverige og Danmark.
Siden har vi også etableret magasinet på nettet og i Finland, ligesom vi har en engelsksproget online-udgave, L&B Tech Reviews, med fine læsertal.
For 30 år siden var læserne optaget af at finde troværdige tests af TV’er og hi-fi. For 20 år siden handlede det om hjemmebiograf og fladskærme. For 15 år siden drejede alt sig om Blu-ray, og for ti år siden var kameraer og mobiltelefoner efterspurgt stof.
I dag er læserne blandt meget andet optaget af smart-hjem foruden alt om de nyeste TV’er, men de har ikke mistet interessen for god lyd. Hi-Fi er altid populært og sammen med TV-stoffet rygraden i L&B’s profil.
Derfor vil vi fortsætte med at give hi-fi-folket gode læseoplevelser – også selv om de skælder ud over, at vi nu også tester elbiler. Vi ved, at de vil tilgive os med tiden. For ligesom os ved de også, at det til syvende og sidst handler om at have det sjovt, og det har vi tænkt os at blive ved med i 30 år mere.
Lasse Svendsen, chefredaktør
Kæmpestort tillykke med jubilæet! 🙂
Tillykke med Jubilæet og et kjempe godt blad 🤩
Tak for de mange gode anmeldelser. De har været en god hjælp.
Og stort tillykke med jubilæet!