Power er en af Nordens største elektronikkæder med nethandel og fysiske varehuse i Danmark, Norge og Finland. De seneste fem år har virksomheden også været at finde på det svenske elektronikmarked – men kun med nethandel. Det ændrer sig nu: Til sommer bliver de 29 MediaMarkt-varehuse i Sverige nemlig til Power-butikker.
MediaMarkts varehuse i Sverige skal i løbet af 2023 omprofileres og indgå i POWER International AS.
“Dette er et vigtigt og rigtigt greb for både Power og MediaMarkt Sverige. Vi supplerer hinanden på flere områder, og begge parter har kompetencer og markedsindsigt, som kan bidrage til at øge værdiskabelsen i selskabet på kort og langt sigt. Vi mener, at dette er en vældig god løsning for selskaberne, leverandørerne, medarbejderne og kunderne,” siger Ronny Blomseth, koncernchef hos Power.
Varehuse, kontorlokaler og distributionssystemer er også en del af overtagelsen, som forventes gennemført i løbet af sommeren 2023. Samtidig overtager Power alle kundeforpligtelser og kundegarantier. MediaMarkt vil stadig beholde en mindre andel på 20 procent i Power Sverige.
“Power har hele tiden haft en klar ambition om at gå ind på det svenske marked. Fusionen med MediaMarkts svenske virksomhed er den brik i puslespillet, vi havde manglet for at give os den tilstedeværelse, vi har sigtet mod. Vi sikrer os varehuse med både den størrelse og placering, vi har ønsket os, samtidig med at vi får de meget dygtige og kompetente medarbejdere, som er nøglen til at lykkes,” siger Ronny Blomseth.
MediaMarkt har 1.300 ansatte i Sverige og havde i 2022 en omsætning på 5,3 milliarder svenske kroner. Power vil efter opkøbet være til stede i Danmark, Norge, Finland og Sverige med i alt 269 varehuse.