Selv om VR-briller har været tilgængelige i et stykke tid, har ingen større teknologivirksomhed endnu lanceret AR-briller målrettet forbrugerne. Men bag kulisserne er der et kapløb blandt flere selskaber mod en fremtid, hvor man håber, at AR-briller kan blive næsten lige så udbredte som smartphones. Google har tidligere gjort flere forsøg inden for AR- og VR-sektoren, bl.a. med Cardboard og Daydream, og hvem kan vel glemme AR-brillerne Google Glass? Indtil videre har teknologigiganten ikke haft held med at etablere sig ordentligt.
AR = udvidet virkelighed
Forskellen mellem VR og AR er, at hvor VR står for virtual reality, som trækker brugeren ind i en alternativ, digital verden, så gør AR på en måde det modsatte. Såkaldt augmented reality, eller udvidet virkelighed, tager digitale elementer og sætter dem ind i den virkelige verden. Alle, der har spillet Pokémon Go, har oplevet AR. Med et AR-headset tager man det hele et skridt videre fra mobilskærmen, og man vil i højere grad føle sig som Bob Hoskins’ karakter i Who Framed Roger Rabbit?
Google går til Magic Leap
Google søger nu støtte hos Magic Leap, som har stor erfaring med AR-teknologi og en række relaterede patenter. Partnerskabet vil især fokusere på optik, som er en af de største udfordringer i udviklingen af kompakte AR-briller.
Detaljerne i aftalen er endnu uklare, men meget tyder på, at Google vil komme til at udvikle sit eget AR-headset ved hjælp af Magic Leaps teknologi, mens Magic Leap får ansvaret for selve produktionen af brillerne.
Selv om også Magic Leap har haft sine op- og nedture, håber Google tydeligvis, at selskabets erfaring og patenter kan give dem en fordel i kapløbet om AR-markedet. Tiden vil vise, hvad samarbejdet vil føre til, og hvordan det kan påvirke andre aktører som Meta, Apple og Samsung.
Kilde: magicleap.com
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer