Disney har offentliggjort, at de fra 2019 ikke længere vil levere nye film til Netflix. I stedet planlægger giganten, som for øvrigt er verdens største underholdningsselskab, at starte sin egen streamingtjeneste. Denne forventes at være oppe og køre i USA en gang i 2019, og skal forsøge at fange de seere, der i stigende grad dropper det traditionelle fjernsyn til fordel for det digitale.
Ved at have sin egen tjeneste håber Disney på at kunne generere et større overskud frem for at leje sine film til tjenester som Netflix og lignende.
”Streaming-tjenesterne vil give Disney langt større kontrol over vores egen skæbne i et hurtigt skiftende marked, udtaler administrerende direktør Bob Iger, der betegner selskabets plan som “en helt ny vækststrategi”.
Aktien faldt
Desværre for Disney blev nyheden om deres planer ikke modtaget godt af aktiemarkedet, og førte til en fald på Disneys aktier på 3,8 procent. Også Netflix blev ramt af nyheden, hvor aktien ifølge CNBC faldt med mere end fem procent.
Analytikere fra Wall Street påpeger hertil, at markedet for streaming-tjenester allerede er godt mættet, samt at det kræver store omkostninger at bevæge sig ind på streamingmarkedet, hvor konkurrenter som HBO og Amazon poster millioner i egenproduktioner kun til online distribution.
Det vides på nuværende tidspunkt ikke, hvilke konsekvenser offentliggørelsen får på det nordiske marked, hvor Netflix ikke har samme eksklusivaftale, som de har i USA. Det skulle dog ikke undre, hvis Disney på sigt ruller samme platform ud i hele verden, og at vi derfor må se langt efter Toy Story 4 eller Frozen 2 hos Netxlix eller Viaplay.
Præcisering:
Vi er af Netflix i Norden blevet gjort opmærksomme på, at denne nye satsning på nuværende tidspunkt udelukkende gælder det amerikanske marked. De har sendt os følgende citat fra en amerikansk talsperson:
“US Netflix members will have access to Disney films on the service through the end of 2019, including all new films that are shown theatrically through the end of 2018. We continue to do business with the Walt Disney Company globally on many fronts, including our ongoing relationship with Marvel TV. Our deals with Disney OUTSIDE the US remain exactly as is – it doesn’t have any impact on all Disney movies we may have under separate deals in those markets.”