Der har i årevis (lige siden DVD’en blev lanceret) udspillet sig en hård og stadig mere bitter kamp mellem filmstudierne og biograferne om, hvor længe biografer skal have eneret til visning af en film, inden den kan distribueres videre via Blu-ray, video-on-demand og streaming.
Fremkomsten af streamingtjenester (som Netflix, HBO og Amazon Prime) og VoD-udbydere har tilspidset konflikten.
Netflix er gået forrest med at udfordre biografmonopolisterne ved at lancere stadig flere egenproducerede storfilm med kendte regissører som Scorsese og Cuarón.
Efter at både filmfestivalen i Cannes og Oscar-akademiet fik indlagt en klausul om, at ingen film kan nomineres til en filmpris, hvis den ikke først har gået mindst to uger i x antal biografer, ændrede Netflix deres policy. De største af deres film (som de har håb om at vinde priser for) lanceres nu i udvalgte biografer, inden de lanceres hos streaminggiganten, ligesom det var tilfældet med The Irishman, Roma og Marriage Story.
Som vi skrev om tidligere, har coronapandemien eskaleret behovet for nye filmdistributionskanaler, i og med at vældig mange biografer verden rundt for tiden holder lukket, og de få, som er åbne, oplever et publikumssvigt uden sidestykke.
Den nuværende lockdown har resulteret i, at film efter film har fået udskudt sin premieredato, eventuelt på ubestemt tid, ligesom det nu er tilfældet med Disneys storfilm Mulan.
Angående Mulan, som allerede to gange har fået ny premieredato, udtalte en repræsentant for Disney, at: “It’s become clear that nothing can be set in stone when it comes to how we release films during this global health crisis. Today that means pausing our release plans for Mulan as we assess how we can most effectively bring this film to audiences around the world.”
Der florerer nu rygter om, at Disney vil give Mulan eksklusiv premiere på sin egen streamingtjeneste Disney+ (kommer til Norden i september), noget, de for nylig gjorde med Artemis Fowl.
Disney har også udskudt premieren på den kommende Avatar-film (til december 2022) og Stars Wars (til december 2023).
Den første film, der fik flyttet premieren fra biograf til streaming (som følge af coronakrisen), var Universals The Invisible Man og Emma. Begge blev tilgængelige i Norden hos Viaplay den 20. marts i år.
Filmselskabet Universal går forrest med at presse biograferne til at godtage et kortere eksklusivitetsvindue. NBC Universal har længe ligget i konflikt med det amerikanske biografselskab AMC (verdens største biografkæde), efter at NBC Universal i april valgte a lancere Trolls World Tour digitalt og udtalte, at de “ville fortsætte med at eksperimentere med en sådan strategi”. Hvorpå AMC prompte svarede, at de ikke ville vise nogen Universal-film i deres biografer.
Indtil videre en tom trussel, i og med at de fleste biografer har holdt lukket siden.
Nu har de høje herrer hos NBC Universal og AMC åbenbart røget en fredspibe, for i dag offentliggjorde de en revideret aftale – en aftale, som dramatisk reducerer perioden med eksklusiv visning af film i biografen.
Filmselskabet har ikke tidligere haft mulighed for at tilbyde sine film til andre aktører (såsom streamingtjenester), før biograferne har vist filmen i hele 75 (!) dage. Det reduceres nu til kun 17 dage.
I en pressemeddelelse udtaler topchefen i AMC (Adam Aron), at selskabet “enthusiastically embraces this new industry model”. Noget, som ikke står helt til troende – dette er en forretningsmodel, biografselskaberne har kæmpet med næb og kløer imod i årevis, og som de (til trods for at broderparten af indtægterne kommer de første 2-3 uger) frygter vil undergrave biografernes fremtidige indtægtsgrundlag.
For filmselskaberne er den nye aftale åbenbart positiv. De kan (næsten) samtidig lancere en ny storfilm på “alle” platforme, koncentrere markedsføringen til én massiv kampagne – og nå ud til nye potentielle seere, som (af forskellige årsager) ikke går i biografen.
Så får vi se, hvordan Hollywoods andre filmselskaber nu vil agere – én ting er helt sikkert, de vil ikke bare forholde sig passivt og lade Universal alene om en sådan gylden aftale. Der er allerede forhandlinger i gang mellem Universal og AMC for biografer udenfor USA, inklusive Europa.
Et lille tip! Biografselskaberne må holde op med at klamre sig til fortidens løsninger, indse, at udviklingen ikke kan stoppes, og hellere lave et produkt, som, til trods for at filmene samtidig bliver tilgængelige på alle platforme, er nyskabende, spændende og interessant nok til fortsat at tiltrække hundredtusinder af biografgængere.
Måske den helvedes coronapandemi er netop det spark bagi, som biografindustrien behøver for at justere forretningsplanen, skabe innovation og et forbedret produkt? Vi krydser fingre!