Mens coronavirus hærger Jorden som en tsunami, med død og ødelæggelse i sit kølvand, og samtidig medfører børspanik og historiske fald i omsætningen for mange virksomheder, så er det faktisk nogle, der går imod strømmen i disse ekstraordinære tider.
Netflix er en af disse “modstrømsvirksomheder”.
Industri-indekset Dow Jones i USA er faldet med ca. 20 procent indtil videre i år, Københavns Fondsbørs har oplevet et fald på ca. 4 procent siden nytår (var 23 procent nede den 23. marts), hovedindekset på børsen i Oslo er faldet med 22 procent (var hele 32,5 procent nede den 23. marts), og Stockholms børs er faldet ca. 16 procent.
Netflix-aktien, derimod, har oplevet en forbløffende stigning på 40 procent siden nytår! Her kan det tilføjes, at Netflix-aktien steg vanvittige 4.000 procent i perioden 2009-2019.
Nu er det sjældent, Lyd & Billede beskæftiger sig med aktiekurser, men denne gang gør vi en undtagelse. Netflix’ voldsomme kursstigning afspejler nemlig en stigning på hele 25 procent siden nytår i mængden af tid, folk bruger på streaming-tjenesten, samt en abonnementstilvækst på 16 millioner abonnenter i årets første kvartal.
Hvilket selvfølgelig igen hænger sammen med det faktum, at vi siden primo marts har tilbragt mere tid hjemme og dermed også foran TV-, PC- eller mobilskærmen end nogensinde før, og at biografer over hele verden holder lukket.
Et af de store spørgsmål er nu, om coronavirus og de deraf følgende ændrede seervaner vil forandre den måde, vi konsumerer film på for bestandigt. Er det, vi ser nu, begyndelsen på enden for biograferne, eller vil de vende stærkt tilbage? Hvad tror du? Kommentér gerne nedenfor.
Indtil videre fortsætter Netflix sin enorme indholdsproduktion og kan notere sig solide seertal på bl.a. Tiger King, Too Hot to Handle, Papirhuset, Messiah og skodfilmen Spenser Confidential (85 millioner skal efter sigende have spildt to timer af deres liv på dette Mark Wahlberg-bras).
Hvis nedlukningen af samfundet trækker ud, vil lanceringstempoet nødvendigvis skulle skrues ned, også hos Netflix. Men de er i den heldige situation, at de producerer indhold over næsten hele verden og dermed har meget mere fleksibilitet end mange andre film- og serieproducenter.
I morgen lancerer Netflix endnu en film, der garanteret vil blive en seersucces, nemlig actionfilmen Extraction med Chris Hemsworth. Læs vores anmeldelse her.
Netflix er dog ikke den eneste streaming-tjeneste, der profiterer af, at folk tilbringer meget mere tid inden for husets fire vægge. Den nye Disney+ passerede for nylig 50 millioner abonnenter, og det kun fem måneder efter at tjenesten blev lanceret i USA.
Det forventede lanceringstidspunkt i Skandinavien for Disney+ er “til sommer”. Lad os håbe, at vi inden da kan tilbringe meget mere tid udendørs med venner og bekendte.