I 1928 lancerede Walt Disney Studio (i dag: The Walt Disney Company) verdens første animerede film med lyd, Steamboat Willie – og med den blev en legende, Mickey Mouse, født.
I 1932 lancerede Disney så Flowers and Trees, som blev verdens første tegnefilm i farver, og fem år senere (1937) kom revolutionen med verdens første helaftens-tegnefilm, Snehvide og de syv små dværge. En underholdningsgigant var født!
Siden dengang har Disney vokset sig til at blive verdens største underholdningsmastodont med et unikt filmarkiv, forlystelsesparker, tv-kanaler, animations- og spillefilm – samt massiv vækst gennem opkøb af bl.a. Star Wars, Marvel og 20th Century Fox.
Efter mange års Netflix-overherredømme, når det gælder streaming-indhold, lancerede Walt Disney sin egen streaming-tjeneste, Disney+, i november 2019.
Tjenesten har siden ekspanderet, og den nåede Skandinavien i september 2020.
“Perfekt” timet med corona-pandemiens lockdown med social distance, hjemmearbejdspladser og nedlukkede kulturtilbud, en tilstand der gav et gigantisk boost til hele streaming-markedet.
De seneste år har vi oplevet en konsolidering af streaming-tjenesterne med konstante opkøb og fusioner. Senest med HBO MAX og Discovery+.Samtidig skruer de fleste tjenester nu også ned for deres vanvittige tempo, når det gælder dyre egenproduktioner, og de forsøger at tilpasse omkostningsniveauet til et vigende marked med stadig hårdere konkurrence.
Lige før jul sidste år meddelte Walt Disney så, at streaming-tjenesten havde passeret ca. 120 millioner abonnenter globalt! Det tog Disney kun to år at nå det tal, som Netflix havde brugt ca. 10 år på at nå.
For 1. kvartal 2022 rapporterede Netflix for første gang om et fald i antallet af abonnenter; det udløste en chokreaktion på markedet samt en prompte annoncering af et nyt abonnementstilbud, finansieret af annoncer (!). Siden Netflix toppede sidste efterår, er aktien faldet med ca. 65 procent.
Those who have followed Netflix know that I’ve been against the complexity of advertising and a big fan of the simplicity of subscription. I’m a bigger fan of consumer choice, and allowing consumers who would like to have a lower price and are advertising tolerant to get what they want, makes a lot of sense.
– Reed Hastings, CEO, Netflix
Abonnementsnedgangen er fortsat for Netflix i 2. kvartal – og nu har Disney+ passeret Netflix i antallet af abonnenter!
Pr. 1. juli oplyser Netflix, at de har 220,67 millioner abonnenter globalt. Det tilsvarende tal for Disney+ er 221,1 millioner. (NB! Disney-tallene er samlet antal abonnenter for Disney+; ESPN; Hulu; Live TV).
Således har underholdningsgiganten med de store, sorte museører brugt godt to et halvt år på at indhente Netflix. Her er det også værd at bemærke, at Netflix tilbyder sine tjenester i alle lande i verden (191); hvor Disney+ kun leverer til 61 lande – endnu …
PS! Prime Video (Amazons streaming-tjeneste) hævder at have mellem 220 og 240 millioner abonnenter, men bag disse tal gemmer sig rigtig mange af Amazons premium-kunder, som har fået streaming-tjenesten med i købet i USA, fordi de handler ofte/meget i Amazons netbutik.
I Norden har Prime Video ikke mere end ca. 5 procent af streaming-markedet.