Det er en dyr tid, vi lever i, hvor pengene er knappe, og nu følger de internationale streamingtjenester op med en abonnementsform, der er tilpasset de fleste menneskers mere slunkne lommer.
Netflix har allerede gjort det – nu følger Disney trop.
I dag lancerer Disney+ Nordic nye abonnementsformer, hvor den ene løsning vil være med reklamer, mens de to andre vil være uden.
Det giver forbrugerne mulighed for at vælge et billigere abonnement, og at Disney+ tager dette initiativ skyldes, at CEO Bob Iger gennem flere kvartaler har oplevet et markant fald i antallet af abonnementer.
Hans van Rijn, adm.dir. for The Walt Disney Company Nordic & Baltic, siger i forbindelse med lanceringen:
I dag tager vi det næste skridt i udviklingen af Disney+ med en mere fleksibel abonnementsmodel, der bl.a. inkluderer et abonnement med reklamer til en ekstremt konkurrencedygtig pris. For første gang nogensinde kan du få adgang til hele vores bibliotek samt prisbelønnede TV-serier som The Bear, Disney+ originalserier som The Kardashians og blockbustere som Den Lille Havfrue for kun 49 kroner om måneden. Junior-modus, for de yngste seere, vil altid være reklamefri.
Derudover er der to helt reklamefri muligheder, Standard og Premium, for de seere, der foretrækker det. Jeg er begejstret og stolt over vores nye tilbud til det nordiske marked.”
Med det udvidede tilbud kan kunderne streame fra Disneys omfattende arkiv fra 49 kr. om måneden.
Dette inkluderer eksklusive originale serier, blockbusters og binge-værdige serier, skræddersyet til brugernes streamingpræferencer.
Kunderne vil kunne vælge mellem de tre følgende abonnementstyper for Disney+:
Standard med reklame | Standard | Premium | |
Se helt nyt originalindhold, storfilm og serier du bare må nyde | ✓ | ✓ | ✓ |
Reklame | ✓ | ✗ | ✗ |
Abonnementspris | Månedligt: 49 kr. |
Månedligt: 79 kr. Årligt: 790 kr. |
Månedligt: 109 kr. Årligt: 1.090 kr. |
Videokvalitet | Op til 1080p fuld HD | Op til 1080p fuld HD | Op til 4K UHD og HDR |
Samtidige afspilninger (antal enheder) |
2 samtidige afspilninger | 2 samtidige afspilninger | 4 samtidige afspilninger |
Downloads | X | Downloads på op til 10 enheder | Downloads på op til 10 enheder |
Lyd | Op til stereo 5.1 | Op til stereo 5.1 | Op til Dolby Atmos |
Efter to år med corona forsøger streamingtjenesten nu at tilpasse sig et nyt (strejkefrit) marked.
Streamingtjenesterne længes nok tilbage til pandemiens usædvanalige tid med lukkede biografer, kulturtilbud, social distancering, hjemmekontor og lockdown – hvor de alle oplevede et sandt abonnementsboom, fordi folk verden over var “spærret ind” bag husets fire vægge.
I takt med abonnementsvæksten øgede streaminggiganterne (såsom Disney+, Netflix, HBO, Prime Video, Viaplay og Apple TV+) den interne indholdsproduktion, og budgetdisciplinen var rimelig løs.
Men en pandemi varer som bekendt (og heldigvis for det!) ikke evigt. Og siden sommeren sidste år har streaminggiganterne kæmpet for at holde abonnementstallene oppe, skåret kraftigt ned på indholdsproduktionen og endda lanceret nye reklamebaserede abonnementer.
Så sent som i midten af august offentliggjorde Disney+ et fald på over 10 millioner abonnenter i sidste kvartal samt blodrøde tal i regnskabet, hvorefter topchefen (Bob Iger) annoncerede kraftige omkostningsbesparelser, lancering af reklamebaserede abonnementer, blokering af password-deling og en solid stigning i den månedlige pris.
Hvor populært et reklamebaseret abonnement bliver i Skandinavien, står hen i det uvisse, men at det var bydende nødvendigt på globalt plan, er hævet over enhver tvivl.