Disney annoncerede for nylig, at der er betydelige globale prisændringer på vej for deres streamingtjeneste Disney+, og nu varsles der prisstigningerne Danmark – for anden gang i år.
Prisen på et standard Disney+-abonnement stiger denne gang fra 1.090 kroner om året til 1.290 kroner om året. Tilbage i august lød meldingen at prisen blev hævet fra 790 kroner til 1.090 kroner. Det svarer til, at prisen er mere end fordoblet siden lanceringen i 2020.
Det bliver især Disney+ Premium-kunder, der vil kunne mærke stigningen, da prisen på abonnementet her stiger fra 109 kr. til 129 kr. om måneden.
For et Disney+ Standard-abonnement bliver der tale om en stigning på 10 kr. om måneden, fra 79 kroner til 89 kroner om måneden, mens prisen for et årsabonnement forbliver uændret på 890 kroner.
For de kunder, der har valgt Disney+ Standard-abonnementet med reklamer, forbliver prisen på 49 kr. om måneden.
Disney siger, at de “har fortjent” højere priser
Disney har tidligere begrundet den kraftige prisstigning med behovet for mere kvalitetsindhold, eller som selskabet har formuleret det: “så vi kan fortsætte med at give dig helt nye Originals, de nyeste blockbuster-film og de mest populære, binge-værdige serier”.
Disney ser dog ikke ud til at frygte for nogen større kundeflugt fra platformen.
“Vi føler, at vi har gjort os fortjent til den pris på markedet. Produktforbedringer bør også kunne reducere kundefrafald og sikre, at vores kunder bliver hos os”, lød det i august fra økonomidirektør Hugh Johnson, da Disney præsenterede sine kvartalsresultater.
Disneys CEO Bob Iger frygter heller ikke protester fra kunderne.
“Vi er ikke bekymrede. Målet er at øge engagementet på platformen. Hvad jeg mener med det, er naturligvis at tilbyde et større udvalg af indhold.”
Disney+ tjener (endelig) penge, men vil hæve priserne yderligere
En anden indlysende grund fra Igers side kunne være ønsket om endnu bedre indtjening: Efter at have kæmpet med lønsomheden i årevis lykkedes det faktisk Disney+ at tjene penge i andet kvartal: Streamingtjenesten kunne rapportere om driftsindtægter på 47 millioner dollars i andet kvartal (ud af en omsætning på 6,38 milliarder dollars). Dette skal ses i sammenligning med andet kvartal i 2023, hvor den tabte 512 millioner dollars.
Samtidig advarede CEO Bob Iger om, at streamingtjenesten vil begynde at slå hårdt ned på deling af adgangskoder uden for husstanden fra september.
Sidste gang Disney+ annoncerede en lignende prisstigning var tilbage i august 2023, altså for godt og vel et år siden.