Streamingtjenester kan være en dyr affære, hvilket Disney-koncernen har måttet erfare. Den amerikanske gigant kæmper med indtjeningen på Disney+, som tabte 500 millioner dollars i andet kvartal. Tjenesten har også mistet mere end 11 millioner abonnenter siden sidste år. Det viser nye kvartalstal, som blev offentliggjort tirsdag.
Som en del af bestræbelserne på at forbedre rentabiliteten annonceres der nu markante prisstigninger. Priserne i USA stiger med hele 27 procent, og torsdag blev det annonceret, at der også kommer prisændringer i Skandinavien. Desuden lanceres et nyt abonnement med reklamer.
Nye abonnementer og priser fra 1. november
Fra 1. november vil de nye abonnementsløsninger Standard med reklame samt Standard og Premium være gældende i Danmark.
I praksis betyder det, at det nuværende Disney+-abonnement (med 4K HDR og Dolby Atmos) skifter navn til Disney+ Premium, og prisen stiger fra 79 til 109 kroner om måneden, eller 1.090 kroner om året.
Det nye standardabonnement kommer til at koste 79 kroner om måneden eller 790 kroner om året, mens den reklamebaserede variant kommer til at koste 49 kroner om måneden.
Eksisterende abonnenter vil have mulighed for at skifte til Standard eller Standard med reklamer. Det oplyser Disney i en pressemeddelelse.
Introduktionen af den reklamefinansierede plan markerer en ny udvikling for Disney+. Det betyder varierede løsninger for vores abonnenter samt for vores annoncører i verdensklasse. Disney+ fortsætter med at skille sig ud i dagens streaminglandskab med et unikt udvalg af banebrydende TV-serier og storfilm i en pakke, der sikrer en enkel og problemfri streamingoplevelse,” siger Jan Koeppen, president of The Walt Disney Company EMEA.
* Bemærk! For eksisterende kunder, som vælger ikke at skifte, gælder den nye pris fra den 6. december.