Efter to vanvittigt fremgangsrige corona-år, hvor streamingtjenesterne oplevede den største abonnementsfremgang nogensinde med efterfølgende ‘bundløse’ indholds-budgetter, har de det seneste år spændt livremmen kraftigt ind.
Senest i lørdags, hvor Disney+ (efter endnu et kvartal med abonnementsnedgang og blodrød bundlinje) annoncerede, at de vil skære i indholdet.
Som Disney CEO Bob Iger formulerede det:
So as we look to reduce content spend, we’re looking to reduce it in a way that should not have any impact at all on subs.
Med andre ord: Her er ingen ko hellig længere.
HBO er vel den streamingtjeneste, som har hvæsset slagtekniven skarpest og har nedlagt serier og film med jævne mellemrum.
Netflix har svaret med at skære kraftigt i produktionsbudgetterne, ved at indføre et reklamefinansieret abonnement samt ved at intensivere kampen mod deling af passwords.
Nu stoppes endnu en populær serie – og det allerede efter første sæson.
Den overnaturlige britiske detektivserie Lockwood & Co om en gruppe unge spøgelsesjægere (baseret på Jonathan Strouds romaner) fik hurtigt en stor og hengiven tilhængerskare blandt Netflix’ 232 millioner abonnenter.
Sæson 1 havde global premiere i slutningen af januar i år, og de otte afsnit fandt hurtigt sit publikum. Nu lukkes serien ned.
I hovedrollerne så vi Ruby Stokes (Bridgerton), Cameron Chapman og Hadji-Heshmati.
I en verden hjemsøgt af spøgelser slår tre teenagere sig sammen som spøgelsesjægere og risikerer deres liv for at afsløre en djævelsk konspiration.
Serieskaberen var Joe Cornish.
Romanforfatteren, Stroud, skrev på Instagram for at udtrykke sin taknemmelighed over serien samt beklage, at serien ikke fortsætter:
Sociale medier oversvømmes nu med vrede kommentarer fra bitre og dybt skuffede fans af Lockwood-serien.
Det er åbenbart ikke længere nok med høje seertal; en serie/film skal kunne forsvare udgifterne på længere sigt samt øge abonnementsvæksten hos streamingtjenesterne.
Tak for artiklen. For os, som ønsker at serien enten fornyes af Netflix eller en anden tjeneste, er det dejligt med medieeksponering. For serien fik det aldrig af Netflix og klarede sig – trods det – meget godt!