Få forretningsområder oplevede en mere guldrandet periode under pandemien end netop streaming-tjenesterne – og den bedst positionerede af dem alle, da bæltedyrsspisende kinesere spredte Covid-19 verden rundt, var Netflix.
Streaming-giganten oplevede et decideret corona-boost, da biografer og kulturtilbud lukkede ned, og folk blev sendt på hjemmekontor og tvunget indendørs med social afstand og mundbind i lommen.
Nu, hvor vi efter alle solemærker at dømme har lagt den helvedes coronapandemi bag os, er streaming-markedet endnu en gang i radikal forandring.
Det skyldes flere faktorer:
- Folk kan igen mødes udendørs, og de kan gå i biografen og til koncert.
- Netflix har oplevet en kraftigt stigende konkurrence fra nye (og forbedrede) streaming-tjenester.
- De fleste forbrugere oplever lige nu et kraftigt fald i købekraften som følge af stigende energi- og brændstofpriser, priserne på dagligvarerne stiger hurtigere, end de har gjort i årtier – og renterne på boliglån går kun én vej: Opad.
I går aftes offentliggjorde Netflix tallene for første kvartal af 2022, og ændringen i abonnementstallene er entydig: For første gang siden 2011 mister Netflix abonnenter!
I 1. kvartal var der budgetteret med en vækst på 2,5 millioner nye abonnenter globalt, men facit er et fald på 200.000. Som en følge heraf er Netflix-aktien faldet med 27 procent i dagens førhandel på Wall Street.
De opdaterede prognoser for 2. kvartal 2022 forudser et yderligere fald i antallet af abonnementer, anslået til 2 millioner.
Hos Netflix er det nu “alle mand til pumperne”, og streaming-tjenestens grundlægger og administrerende direktør, Reed Hastings, har allerede annonceret en række konkrete tiltag for at sikre fortsat abonnementstilvækst:
- Der bliver lanceret en billig version af tjenesten med reklamer.
- Kampen mod adgangskodedeling intensiveres.
- Budgetterne til nye film og serier beskæres.
Hastings har lovet investorerne, at virksomheden vil lancere en “billig” version af tjenesten – med annoncer – inden for halvandet år.
“Those who have followed Netflix know that I’ve been against the complexity of advertising and a big fan of the simplicity of subscription. I’m a bigger fan of consumer choice, and allowing consumers who would like to have a lower price and are advertising tolerant to get what they want, makes a lot of sense,” siger Reed Hastings.
Netflix har i øjeblikket ca. 222 millioner abonnenter globalt, men har det seneste år oplevet en stadig lavere vækstrate blandt nye abonnenter og mærker nu presset fra Disney+, Amazon Prime Video, HBO Max, Apple TV+ og Paramount+ samt lokale aktører som Viaplay. Aktien nåede et højdepunkt i november sidste år, hvor den passerede 700 dollars; nu handles den til under den halve pris.
Blandt streaming-gigantens største succeser er kostumedramaserien Bridgerton, hvis 2. sæson blev lanceret for nylig – en serie, der straks gik til tops på seerlisterne. Om der i fremtiden kommer budgetnedskæringer på sådanne ekstremt dyre produktioner, må vi vente og se, men én ting er sikkert: Kampen om forbrugernes streaming-penge vil ikke aftage lige med det første.