IBM-ejede The Weather Channels nye studie – med flotte effekter og en helt ny måde at præsentere vejret på – er faktisk norskudviklet. Det er firmaet Myreze, der har bistået med teknologien, så The Weather Channel på højteknologisk vis kan levere vejrudsigter til 80 millioner husstande hver dag.
I det nye studie væves store virtuelle verdener sammen med præsentationen af vejret, så hver vejrudsigt “forvandles til en fantastisk visuel historie fortalt gennem realistisk grafik”.
Skifter med vejret
Myreze har skabt verdens første virtuelle TV-kanal med et studie, der gnidningsløst kan forvandle sig til den slags vejr, som TV-kanalen forudsiger. Det kan være alt fra at fylde studiet med sommer-, sol- og strandliv til at opleve myldretiden i en travl storby.
Midt i studiet er der en cirkulær skærm, som viser dybtgående vejrdata fra bestemte regioner i verden, mens det tilsyneladende åbne loft oversvømmer rummet med naturligt lys.
Det nye studie vil være det centrale knudepunkt for vejrrelaterede nyheder rundt om i USA, “og markerer både en ny begyndelse for The Weather Channel og en spændende start på vores partnerskab med Myreze” , som det hedder i pressemeddelelsen.
“At et lille firma fra Bergen laver verdens første virtuelle TV-kanal, kan sammenlignes med, at en bilmekaniker i Nordnorge pludselig får til opgave at bygge den næste rumfærge for NASA,” siger Björn Myreze, der er administrerende direktør i Myreze.
De har også fået hjælp af Epic Games, som bl.a. er kendt for Fortnite og Zero Density, til at præsentere vejret “i et univers, der tidligere kun er blevet brugt i gaming-verdenen”.