Siden Reed Hastings bekendtgjorde choktallene for første kvartal af 2022, hvor Netflix for første gang oplevede en nedgang i abonnementstallene – en nedgang som fortsatte (og eskalerede) i andet kvartal – førte det til “alle mand til pumperne” hos streaming-giganten.
Kort efter greb den magtfulde Ted Sarandos til handling, og afslørede en ny forretningsmodel. Streamingetjenesten ville inden udgangen af 2022 lancere en abonnementsform finansieret af reklamer.
Tilsyneladende har den strategi (endnu) ikke standset kundeflugten. Abonnementsnedgangen fortsatte for Netflix – og 1. juli blev Netflix overhalet af Disney+ i antal abonnenter!
Pr. 1. juli oplyste Netflix at de havde 220,67 millioner abonnenter globalt. Det tilsvarende tal for Disney+ var 221,1 millioner. (NB! Disney-tallene er samlet antal abonnenter for Disney+; ESPN; Hulu; Live TV). Dermed har underholdningsgiganten med de store, sorte museører brugt lidt over to og et halvt år på at indhente Netflixs forspring. Dertil kommer at Netflix tilbyder sin tjeneste i alle verdens land (191); noget Disney+ ikke gør (kun 61 lande) – endnu da…
Netflix-aktionærerne har da også reageret ved at lade aktien falde med -65% siden topnoteringen i november 2021.
Få forretningsområder oplevede en mere gylden periode under corona-pandemien end netop streamingtjenesterne – og den bedst placerede af dem alle, mens pangolin-spisende kinesere spredte Covid-19 rundt om i verden, var netop Netflix.
Den største streaminggigant oplevede et regulært corona-boost da biografer og andre kulturtilbud lukkede ned, folk fik besked på at arbejde hjemmefra og generelt tvunget indendørs (med social distancering og mundbindet i skjortelommen).
Nu hvor vi efter alt at dømme har lagt den helvedes epidemi bag os, gennemgår streamingmarkedet igen en stor forandring.
Reed Hasting (CEO for Netflix) har allerede annonceret konkrete foranstaltninger for at sikre fortsat vækst i abonnementer:
- Der vil blive lanceret en billigversion af tjenesten, med reklamer
- Kampen mod deling af passwords vil blive intensiveret
- Budgetter på nye serier og film bliver beskåret
Those who have followed Netflix know that I’ve been against the complexity of advertising and a big fan of the simplicity of subscription. I’m a bigger fan of consumer choice, and allowing consumers who would like to have a lower price and are advertising tolerant to get what they want, makes a lot of sense.
– Reed Hastings
Nu er lanceringsdatoen for den nye abonnementstype klar. Allerede d. 3. november lanceres det nye tilbud på det amerikanske marked, og abonnementstypen kommer til at hedde “Basic with Ads”. Prisen vil være $6.99 om måneden (svarende til ca. 54 kroner).
I Danmark koster et månedligt abonnement på Netflix i dag fra 79 til 149 kr.
Netflix lancerer i første omgang sit reklamefinansierede abonnement i USA, Canada, Mexico, Australien, Brasilien, Frankrig, Tyskland, Italien, Japan, Korea, Storbritannien og Spanien.
Greg Peters, COO hos Netflix, oplyser, at den nye abonnementsform vil indeholde 5 minutters reklamer pr. time. Både serier og film vil blive afbrudt af reklamesektioner. På grund af forskellige rettighedsaftaler bliver ca. 5-10% af indholdet uden reklamer. Nye højtprofilerede film, såsom Daniel Craig-filmen Glass Onion: A Knives Out Mystery, vil kun have reklamer i begyndelsen af filmen.
PS! Hvis du hopper til tiden 5:39 i videoen nedenfor (eksempel fra “Emily in Paris”), kan du se, hvordan det kommer til at se ud i praksis:
Peters understreger at det billige abonnement ikke får mulighed for at streame i 4K-opløsning, og indhold vil heller ikke kunne downloades.
Så er det STORE spørsmål: hvornår (om overhovedet?) kommer denne abonnementstype til Skandinavien?
Vi har i dag været i kontakt med Netflix Norden, men venter stadig på en tilbagemelding.
Traditionelt har vi skandinavere været mere villige end størstedelen af verden til at betale en god pris for streaming; men med de galopperende el- og fødevarepriser, høj inflation og øgede renter, kunne denne abonnementstype sikkert hurtigt blive en realitet i Norden også.