Efter to corona-år med glade dage og høj cigarføring er det pludselig slut!
Da Reed Hastings (CEO i Netflix) annoncerede choktallene for første kvartal af 2022, hvor Netflix for første gang oplevede en nedgang i abonnementstallene, var det “alle mand til pumperne” hos streaming-giganten.
Hastings annoncerede allerede i april tre konkrete tiltag for at sikre abonnementsvækst:
- Der bliver lanceret en billigversion af tjenesten, med reklamer
- Kampen mod deling af passwords intensiveres
- Budgetterne på nye serier/filmer bliver beskåret
Kort efter tog magtfulde Ted Sarandos affære, og afslørede en ny forretningsmodel. Streamingtjenesten ville inden udgangen af 2022 lancere en reklamefinansieret abonnementsform. Abonnementsnedgangen fortsatte dog stadig for Netflix – og 1. juli i år blev Netflix overhalet af Disney+ i antal abonnenter!
For seks dage siden proklamerede Sarandos at selskabet nu er klar til at rulle et (delvist) reklamefinansieret abonnementsprodukt ud. Allerede den 3. november lanceres det nye tilbud på det amerikanske marked, og abonnementstypen skal hedde “Basic with Ads”. Prisen bliver $6.99 om måneden (54 kr.), hvilket er $3 billigere end det normale abonnement i USA. Herhjemme koster et månedsabonnement på Netflix lige nu mellem 79 kr. og 149 kr. per måned.
Greg Peters, COO hos Netflix, informerer om at den nye abonnementstype vil indeholde 5 minutter med reklamer pr. time. Både serier og film vil blive afbrudt af reklamesektioner.
Netflix lancerer i første omgang deres reklamefinansierede abonnement i USA, Canada, Mexico, Australia, Brasilien, Frankrig, Tyskland, Italien, Japan, Korea, Storbritannien og Spanien.
Netflix-aktionærerne har da også reageret på abonnementsnedgangen ved at sende aktien ned med -65 % siden topnoteringen i november 2021.
Men, i går aftes vendte det. Da Netflix fremlagde tallene for tredje kvartal, som viste en vækst i antallet af abonnenter på ca. 2,4 millioner, svarede Wall Street ved at sende aktien op med +15 %.
Foreløbig har Sarandos således indfriet to af Hastings hovedpunkter, hvad angår at få vendt skuden.
Netflix har skåret kraftig i budgetterne for egen-producerede serier, og aflyst den ene serie efter den anden, de sidste seks måneder. Om knap tre uger kommer reklame-abonnementet på plads (PS! Vi har været i kontakt med Netflix’s PR-bureau for Norden, som hverken kan bekræfte hvornår, eller om, dette vil blive lanceres herhjemme i 2023); så det eneste, der mangler nu, er at komme den satans (fra Netflix’s perspektiv) deling af passwords til livs.
Ifølge The Verge vil Netflix “tidligt i 2023” komme med helt konkrete tiltag, som stopper muligheden for gratis deling af passwords.
Et fænomen som bestem ikke er af ukendt art, eftersom mange storfamilier (med forskellige bopæle) deler samme Netflix-konto; også efter at ungerne er fløjet fra reden.
Estimaterne er usikre, men Netflix selv hævder at de pt. taber op til 6 milliarder dollars (tilsvarende ca. 45 milliarder kroner) i årlig omsætning som følge af at abonnenterne bryder abonnementsvilkårene – og deler deres brugerkonto/passwords med folk udenfor husstanden.
Fra begyndelsen af 2023 skal dette ikke være muligt længere. Hvordan?
Et kontrolsystem (f.eks. “2 factor verification”) vil sørge for at du må betale for et ekstra medlem, i form af en underkonto, når personer udenfor husstanden bruger dit abonnement.
Præcis hvor stor den ekstra pris vil blive, er ikke klart på nuværende tidspunkt, men vi kan få en klar indikation ved at kigge på Sydamerika, hvor Netflix et stykke tid har været ved at teste det nye koncept. Her kan en Netflix-abonnent dele sit abonnement med for eksempel børn der er flyttet hjemmefra, mod at han/hun i givet fald betaler ca. 1/4 af normal månedspris pr. person, som han/hun deler abonnementet med.
Netflix opererer pt. med en maksimumgrænse på to ekstra brugere pr. abonnement.
Standardabonnementet koster i dag 79 kroner om måneden i Danmark, så med en tilsvarende model vil du skulle punge ud med ca. 2o kr. mere om måneden pr. barn (eller andre; mor og far?), som du har vært så “generøs” at dele dit Netflix-abonnement med.
Den årvågne Netflix-abonnent fik muligvis fat i at Netflix allerede i går aftes forberedte grundlaget til den nye ordning, eftersom de udsendte en mail, hvori de informerede om “profiloverføring” – i mit hjemlige Norge så beskeden således ud: